کد قالب کانون دهه کرامت

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1246
بازدید دیروز : 1590
بازدید هفته : 9587
بازدید ماه : 24488
بازدید کل : 181396
تعداد مطالب : 2511
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1403

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمدلله رب العالمین صلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و المعصومین المکرمین».

 

عظمت زیارت حضرت معصومه(س) در روایات

چهار روایت از کتاب‌های معتبر، مخصوصاً کتاب‌های شیخ صدوق، رئیس محدثین شیعه و متولدشده به دعای امام عصر(عج) دربارهٔ حرم حضرت معصومه(س) و عظمت زیارت دختر موسی‌بن‌جعفر(ع) عرض می‌کنم.

-شهر قم، حرمی برای چهارده معصوم

در یک روایت نقل شده که فرمودند: برای پروردگار حرمی است که کعبه نام دارد، برای پیغمبر اسلام حرمی است که در مدینه است و برای ما چهارده معصوم هم حرمی در قم است. این بخش سوم روایت، فوق‌العاده مهم و قابل‌دقت است! حرمی برای همهٔ ما چهارده معصوم است که آن در قم است. یقیناً این روایت به دختر موسی‌بن‌جعفر(ع) توجه دارد که در این شهر دفن شده و وجودش از زمان دفن شدن تا امشب، از امشب تا لحظهٔ برپاشدن قیامت، برای دین خدا، علوم اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و مردم شیعه، مانند خورشید است. خورشید در عالم ماده چه می‌کند، برکات وجود مبارک فاطمهٔ معصومه(س) هم همان کار خورشید را در عالم معنا می‌کند. از برکت وجود او در این شهر، چهارده قرن است که ایمان، دین، تشیّع، علم، فقاهت، تبلیغ دین و تألیف هزاران کتاب علمی طلوع کرده است.

 

-بهشت، پاداش زیارت حضرت معصومه(س)

یکی از راویان به‌نام سعدبن‌سعد بنا به نقل شیخ صدوق در یک حدیث حَسَن که تقریباً نزدیک به حدیث صحیح و نزدیک به روایت صحیحه است، می‌گوید: من از وجود مقدس حضرت رضا(ع) دربارهٔ حضرت معصومه(س) سؤال کردم، امام معصوم که هرچه می‌گوید، هم‌وزن وحی و علم او گرفته‌شدهٔ از پروردگار است، در جواب سعدبن‌سعد فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ»، البته با شرط داشتن ایمان! چون شما در آیات قرآن مجید ملاحظه می‌کنید که عمل صالح در کنار ایمان ذکر شده است: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ»(سورهٔ نحل، آیهٔ 97)؛ «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»(سورهٔ عصر، آیهٔ 3). آدمی که خداباور و قیامت‌باور است و دلش به نور ایمان روشن است، چه مقیم شهر قم باشد و چه از شهرهای دیگر به قم بیاید(روایت مطلق است)، امام هشتم می‌فرمایند: هر کسی فاطمهٔ معصومه(س) را زیارت کند، بهشت پاداش این زیارت است؛ یعنی شما ارزش زیارت را باید از این زیارت بگیرید. کسی نیم‌ساعت، یک‌ربع یا یک‌ساعت حضرت معصومه(س) را زیارت می‌کند و زیارتش این‌قدر ارزش دارد که مزد، اجر و پاداشی چون بهشت برای زیارتش قرار داده شده است.

 

-ارزش زیارت در شهر قم

در روایت دیگری که از وجود مبارک حضرت جوادالائمه(ع) نقل شده که خیلی روایت باحالی است، حضرت می‌فرمایند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ» کسی که عمهٔ مرا در شهر قم زیارت کند، بهشت برای اوست. جالبی مطلب این است که می‌گویند شهر قم؛ آدم می‌تواند از تهران، شیراز یا اصفهان هم در خانه‌اش بنشیند و زیارت کند، اما امام حضرت جواد(ع) می‌فرمایند در شهر قم؛ یعنی از هر نقطه‌ای که هستی، زحمت بکش، بلند شو و به قم برو که برای زیارت عمهٔ من می‌ارزد. هزار کیلومتر بیایی، می‌ارزد؛ از کشورهایی غیر از ایران بروی، می‌ارزد؛ هرکس عمهٔ مرا در قم زیارت کند، بهشت برای اوست.

 

-ثواب زیارت با شناخت حق حضرت معصومه(س)

ما تفسیر معروفی داریم که برای قرن چهارم است و از نظر قمری، حدود 1100 سال پیش نوشته شده است. نویسنده‌اش هم عالم بزرگوار قمی به نام علی‌بن‌ابراهیم است. علی‌بن‌ابراهیم از پدرش ابراهیم نقل می‌کند، پدرش از سعد اشعری قمی نقل می‌کند که سعد می‌گوید: من به زیارت حضرت رضا(ع) در منزلشان رفتم، امام هشتم به من فرمودند: قبری در قم است(آن زمان چندهزار قبر در قم بوده، ولی امام هشتم به سعد اشعری قمی فرمودند که یک قبر در قم هست)؛ یعنی حضرت با شگفتی، تعجب و عظمت سؤال کردند و فرمودند که سعد اشعری، قبری در قم است. سعد عرض کرد: یابن رسول‌الله! قبر فاطمهٔ معصومه(س) را می‌فرمایید؟ حضرت فرمودند: بله! وقتی گفتم قبر حضرت معصومه(س)، امام هشتم بلافاصله فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ». این روایت، یک جملهٔ اضافی از دو روایت قبلی دارد. کسی که او را با شناخت حقش زیارت کند، بهشت برای اوست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: میلاد ها