کد قالب کانون راه‌کارهای قرآنی استحکام و تقویت اعتقاد و ایمان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3521
بازدید دیروز : 1590
بازدید هفته : 11862
بازدید ماه : 26763
بازدید کل : 183671
تعداد مطالب : 2511
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1403

اهداف قرآن

راه‌کارهای قرآنی استحکام و تقویت اعتقاد و ایمان ایسکا (پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی): مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده مدیر گروه دائرالمعارف های قرآنی که در این یادداشت به بررسی راه کارهای قرآن تقویت ایمان پرداخته است.

 انسان با ایمان و عقیده مستحکم، چون از سوی خداوند هدایت می‌شود [1] از راه حق منحرف نمی‌گردد و هیچ عاملی نمی‌تواند در مقابل هدایت الهی، او را گمراه نماید.

1. تقویت شناخت و آگاهی دینی

آنچه از متون و آموزه‌های دینی به دست می‌آید، این است که اساس هدایت اسلام بر علم و معرفت بناشده نه تقلید و پیروی کورکورانه. شناخت انسان نسبت به مسائل زندگی و آگاهی او از موضوعات گوناگون به ویژه اندیشه‌های دینی و مذهبی تأثیری فراوان در رفتار وی دارد؛ زیرا با تجزیه و تحلیل وجود انسان به این نتیجه خواهیم رسید که مهم‌ترین بخش وجودی او، بُعد معرفتی و شناخت اوست. البته باید این شناخت و معرفت را به «قلب و دل» رساند. یعنی علم دین اگر برای کسی حاصل شد، حال نوبت دل می‌رسد که با اختیار و قدرت تصمیم‌گیری، آن را به صورت ایمان در خود بپذیرد، اما بسیاری، قبل از اینکه دل را جایگاه دین و ایمان بسازند و در عمل به آن پایبند باشند، دل خود را به دنیا، لذت‌های نفسانی و هواهای شیطانی بسته‌اند و دلبستگی و دلدادگی این گروه چیزی جدای از مقوله دین و ایمان است.

و از همین‌رو، قرآن می‌فرماید:

ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب[2]

حقاً در این (هلاک پیشینیان) یادآوری است برای آن کس که دارای دل باشد.

بنابراین، اگر بخواهیم از علم و معرفت دینی استفاده کنیم می‌بایست اول دل را از آلودگی‌ها و تعلقات بیهوده پیراسته سازیم و تا زمانی که تمایلات حیوانی به قلب‌ها تسلط دارد جایی برای انگیزه‌های متعالی باقی نمی‌ماند. اگر کسی بخواهد به آنچه می‌داند حق است، مؤمن و مستلزم باشد، باید چیزهایی را که ممکن است او را از ایمان و پذیرش قلبی باز دارد، از خود دور سازد.

قرآن کریم، در سوره حجرات، قضیه عده‌ای اعرابی را تعریف می‌کند که خدمت پیامبر اکرمk آمدند و عرض کردند ما «ایمان» آورده‌ایم، پیامبر اکرمk به فرمان خداوند به ایشان فرمود:

نگویید ایمان آورده‌ایم بلکه بگویید، اسلام آورده‌ایم و هنوز ایمان در قلب‌های شما وارد نشده است.[3]

از قسمت بعدی آیه چنین استفاده می‌شود که ایمان، زمانی تحقق می‌یابد که مؤمن حقیقی، از خدا و رسولش اطاعت و پیروی نماید.

«... و ان تطیعوا الله و رسوله ... ان الله غفور رحیم»

و اگر ایمان به مرحله عمل نرسد، اسلام است و هنوز به مرتبه ایمان راه نیافته است. به عبارت دیگر ایمان یک درجه از اسلام برتر است و از این‌رو در حدیث می‌خوانیم:

«الایمان اقرار و عمل و الاسلام اقرار بلاعمل»[4]

ایمان عبارت است از باور قلبی همراه با عمل و اسلام عبارت است، اقرار بدون عمل.

بنابراین برای تقویت ایمان، لازم است علاوه بر تقویت شناخت و آگاهی، در زمینه انگیزش میل فطری به آوردن ایمان و انجام کارهای شایسته تلاش گردد.

2. تقویت اراده عملی

پس از تقویت شناخت و آگاهی، اراده عملی و میل باطنی می‌تواند در تقویت ایمان، نقش بسیار مهمی ایفا کند و انجام هر عمل شایسته‌ای نقش اساسی در تقویت ایمان دارد و متقابلاً ایمان به دست آمده، خود منشأ عمل شایسته‌تر می‌شود و این ارتباط ایمان و عمل به صورت متقابل و صعودی تحقق می‌یابد:

«وَالَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً وَآتاهُمْ تَقْواهُمْ‏»[5]

 منظور از عمل در این مسیر، رفع موانع و ایجاد شرایط ارتباط و توجه عملی به خداوند است، چرا که عبادت و پرستش، شاهراه ارتباطی بنده با خداوند و تقویت ایمان به اوست. البته برای رسیدن به آن و انجام عبادت به صورت مؤثر نیاز به پیمودن مراحل ذیل می‌باشد:

الف: مبارزه با ریشه‌های گناه؛ گناه رفتار ناهنجاری است که ناشی از خودخواهی و هواپرستی انسان است و ایمان آدمی را تضعیف می‌کند. بنابراین برای پاک‌سازی خود از گناه، ریشه‌ای‌ترین کار، مبارزه با زمینه‌های نفسانی آن است؛ یعنی صفات و ملکاتی که انگیزه این رفتار را در آدمی بوجود می‌آورد.

ب: مبارزه با عادت‌هایی که مانع رشد انسان هستند. برخی عادت‌ها در انسان، مانع حرکت او در جاده ایمان تلقی می‌شوند؛ به عنوان مثال، کسی که به پرخوری و پرگویی عادت نموده قادر نخواهد بود به انجام وظایف واجب و مستحب خود بپردازد.

3. مبارزه مستقیم با گناهان

افزون بر مبارزه با زمینه‌های گناه، مبارزه مستقیم با گناه و ترک و جبران آن از راه توبه، زمینه تقویت ایمان و پاکی انسان را از آلودگی‌ها و تاریکی‌ها فراهم می‌آورد.

4. انجام وظایف شرعی

انجام وظایف شرعی، نیز از مراحل بسیار مهم و سرنوشت ساز در تقویت ایمان است و این مرحله سرانجام به حصول تقوا و بهره‌مندی از آثار و ارزش‌های ناشی از آن، خواهد انجامید.

انجام نوافل و مستحبات نیز نهایی‌ترین مرحله در جاده ایمان است که به محبت و عشق الهی می‌انجامد و مرحله‌ای است که عُرفا از آن تحت عنوان قُرب نوافل و راه عشق تعبیر می‌کنند. قرب نوافل پایانی‌ترین مقصد دین و مؤثرترین راه نزدیکی انسان به خدا و کسب مقام ولایت و خلافت الهی است.

 

 

[1]. بقره (2)، آیه 213؛ نساء (4)، آیه 175؛ اعراف (7)، آیه 158 و 203؛ یونس (10)، آیه‌‌‌‌9؛ شوری (42)، آیه 52؛ تغابن (64)، آیه 11.

[2]. ق (50)، آیه 37.

[3]. حجرات (49)، آیه 14.

[4]. محمد بن یعقوب، کلینی، اصول کافی، ج 2، ص 24.

[5]. محمد (47)، آیه 17.

منبع: ایسکا: (اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: روشهای اعتقادی
برچسب‌ها: روش شناسی