کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 385
بازدید دیروز : 292
بازدید هفته : 385
بازدید ماه : 15720
بازدید کل : 122737
تعداد مطالب : 2941
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 6 مرداد 1403

عکس نوشته عرفانی

خدایا زندگی سرشار از هزاران نگرانیست و ذهن از یک فکر به سوی فکر دیگر پرواز میکند,در میان چنین هیاهویی شنیدن ندای خاموشی که در قلبم با من سخن میگوید, دشوار است.

خدایا مرا موهبت آن بخش که ذهنم در کشاکش این غوغای روزمره بر تو متمرکز باشد و هر روز دقایقی با تو ارتباط برقرار کنم.

چنان متبرکم کن که ندای تو را بشنوم و سیمای تو را که پراز لطف و زیبایی‌ست به چشم دل مشاهده کنم

**********************

 

موضوعات مرتبط: عرفانی
برچسب‌ها: تصویر ها
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دربهای بهشت و جهنم

علّت متعدد بودن درب هاى جهنّم

تعدد درب هاى جهنّم به چه معناست؟

پاسخ

داخل شدن از درب هاى دوزخ به این معنى است که هر فرد و گروهى باید از درب هاى متعدد بگذرد؛ به این معنى که دوزخ، همانند بعضى از زندان هاى وحشتناک و تو در تو، از بندها یا طبقات گوناگون تشکیل شده، گروهى از گمراهان سرسخت باید از همه این طبقات بگذرند و در «درک اسفل» و «قعر جهنم» جاى گیرند!

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دربهای بهشت و جهنم

منظور قرآن از احاطه جهنّم بر کافران چیست؟

پاسخ

مفسران در تفسیر جمله «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَُمحیطَةٌ بِالْکافِرینَ» (1) گفتگوهاى مختلفى دارند:
بعضى مى گویند: این جمله کنایه از آن است که عوامل و اسباب ورود به جهنم، یعنى گناهان آنها را احاطه کرده است.
و بعضى گفته اند: این از قبیل حوادث حتمى آینده است که به صورت «ماضى» یا «حال» بیان مى شود، یعنى جهنم به طور قطع در آینده آنها را در بر خواهد گرفت.
ولى این احتمال نیز وجود دارد که جمله را به معنى حقیقى اش تفسیر کنیم و بگوئیم هم اکنون جهنم موجود است و در باطن و درون این جهان قرار دارد و آنها در میان جهنم هستند، اگر چه هنوز فرمان تأثیر کردن آن صادر نشده است، همان گونه که بهشت نیز، هم اکنون وجود دارد و در باطن و درون این جهان به همه احاطه کرده است منتها بهشتیان چون تناسب با بهشت دارند با آن مرتبط خواهند بود و دوزخیان چون متناسب با دوزخند با دوزخ. (2)، (3)

پی نوشت:

(1). سوره توبه، آیه 49. (2). این بحث، شرح مبسوطى دارد که مى توانید در کتاب «معاد و جهان پس از مرگ» در فصل «بهشت و دوزخ» مطالعه فرمائید. (3). گردآوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج 7، ص 517.
موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

دلیل وجود در‌های هفتگانه جهنم چیست؟

حالات دوزخ و دوزخیان

قرآن وضع دوزخ و اهل آن را چگونه توصیف کرده است؟

پاسخ

پاسخ این سؤال را مى توان با توجه به آیات 11 - 14 سوره «فرقان» به دست آورد. خداوند مى فرماید: (ما براى کسى که قیامت را انکار کند آتش سوزانى مهیا کرده ایم)؛ «وَ أَعْتَدْنا لِمَنْ کَذَّبَ بِالسّاعَةِ سَعِیراً». (1)
آن گاه توصیف عجیبى از این آتش سوزان کرده، مى گوید: (هنگامى که این آتش آنها را از راه دور ببیند چنان به هیجان مى آید که صداى وحشتناک و خشم آلود او را که با نفس زدن شدید همراه است، مى شنوند!)؛ «إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَکان بَعِید سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً».
در این آیه تعبیرات متعدد گویائى است که از شدت این عذاب الهى خبر مى دهد:

 

موضوعات مرتبط: جهنم شناسی
برچسب‌ها: جهنم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/65/galery/1%20%283%29_0.jpg

۳.۴.۵ - واژه‌شناسی جلباب

جلباب برای جلباب معناها و نمونه‌های گوناگون در کتاب‌های لغت و تفسیر ذکر شده است.
در روح المعانی چند معنی برای جلباب آورده شده است:
۱. آنچه از بالا تا به پایین بپوشاند، مانند چادر.
۲. مقنعه.
۳. ملحفه.
۴. هر لباسی که زن آن را روی لباس‌هایش بپوشد، مانند روپوش و غیره.
۵. هر آنچه با آن پوشش انجام بگیرد، چه عبا باشد و چه غیر آن.
۶. لباسی گشادتر از سرپوش و کوچک تر از رداء.[۲۲]

 

موضوعات مرتبط: حجاب وعفاف
برچسب‌ها: حجاب وعفاف
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/65/galery/1%20%284%29_0.jpg

۳.۴.۷.۲ - پیراهن عربی

روایاتی نیز وجود دارد که جلباب بی‌گمان در آن‌ها به معنای لباس سرتاسری نیست، در مَثَل راوی می‌گوید به امام صادق (علیه‌السلام) وارد شدم و از نزد همسران خود پیش ما آمد. و لیس علیه جلباب.[۳۲]

روشن است که دراین‌جا، مراد لباس سرتاسری و چادر نبوده، بلکه شاید مراد عبا باشد و دشداشه (پیراهن عربی). در روایت دیگری آمده که حضرت صادق (علیه‌السلام) در وصف عذاب گروهی فرمود: «لیقطع لهنّ جلباب من نار ودرع من نا.»[۳۳]

 

موضوعات مرتبط: حجاب وعفاف
برچسب‌ها: حجاب وعفاف
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 5 مرداد 1403

https://static.ahlolbait.com/files/ahlolbait/old/65/galery/1%20%285%29.jpg

۳.۴.۱۲ - جلباب حریم بانوان

ولی اگر در خانه‌ای گشوده بود و زنی برهنه در برابر در نشسته بود و دیگران به او نگاه کردند، چشم‌هایشان نابینا نمی‌شود و بیننده را تجاوزگر به حریم دیگران نمی‌دانند (گرچه تماشا کننده، کار حرامی انجام داشته است)، زیرا آن زن، با گشودن دَر، و نشستن روبه روی آن، خود، حریم خانه خود را شکسته است. حال از این آیه روشن می‌شود که خداوند به زنان صالح و مؤمن ، ارفاق کرده و به آنان امتیاز داده که اجازه داده است که حریم خود را به همراه خود ببرند. یعنی اگر (جلباب) و پرده‌ای بین خود و محیط خارج پدید آورند، این پرده، حریم آنان خواهد بود و کسی حق ندارد به این حریم دست یازد و با کسی که این حرکت زشت را انجام داد، می‌توان، برخورد کرد. ولی اگر کسی چنین حریمی را برای خود قرار نداد و مورد اذیت و آزار دیگران قرار گرفت و نگاه‌ها به او دوخته شد و سخنان ناشایستی درباره او به کار گرفته شد، نمی‌تواند ادعای دست‌اندازی به حریم خود را مطرح کند، زیرا خود، حریمی برای خود قرار نداده است.

 

موضوعات مرتبط: حجاب وعفاف
برچسب‌ها: حجاب وعفاف
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1403

امر به معروف و نهی از منکر

بسم اللّه الرحمن الرحیم

الحمدللّه ربّ العالمین، والصّلوة والسّلام على سیّد الانبیاء والمرسلین، أبى القاسم محمّد وعلى آله الطیبین الطاهرین المعصومین. اللّهم كن لولیك الحجة بن الحسن صلواتك علیه وعلى آبائه فى هذه الساعة وفى كل ساعة ولیاً وحافظاً وقائداً وناصراً ودلیلا وعیناً حتى تسكنه أرضك طوعاً وتمتعه فیهاً طویلا. السلام علیك یا ابا عبد اللّه وعلى الارواح التى حلّت بفنائك.

شهادت مظلومانه سیدالشهداء(علیه السلام) و اهل بیت آن حضرت را به پیشگاه مقدس ولى عصر ـ عجل اللّه تعالى فرجه الشریف ـ مقام معظم رهبرى، مراجع تقلید و همه شیفتگان اهل بیت(علیهم السلام) تسلیت عرض مى‌كنم، و امیدوارم خداى متعال در دنیا و آخرت دست ما را از دامان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)كوتاه نفرماید.

 

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1403

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر (2)

اجتماعى باشد؟ به صورت رسمى یا غیر رسمى باشد؟ و مواردى از این قبیل، سؤال هایى است كه پاسخ گفتن به آن ها موجب گسترده شدن بحث مى‌شود، و در توان این جلسه نیست.

اجمالا این مسأله مسلّم است كه تعلیم جاهل قاصر، واجب است. چنین تعلیمى باید با كمال نرمى، ملایمت و مهربانى انجام گیرد، چون طرف در جهل خود تقصیرى نداشته است. همچنین در این تعلیم به مقتضاى سن، شرایط زندگى و مرتبه استعداد و فهم شخص، باید سعى كرد از شیوه هاى مناسب آموزشى استفاده كرد تا او بهتر یاد بگیرد. مثلاً براى نوجوانى كه تازه به سن تكلیف رسیده نمى‌توان همان روش آموزشى كه براى افراد بزرگسال استفاده مى‌شود به كار برد. و به همین ترتیب روش آموزش بر حسب مراتب استعداد و معلومات افراد نیز فرق مى‌كند. این یك قسم امر به معروف و نهى از منكر است. نگویید تا به حال ما چنین امر به معروفى، نشنیده بودیم. فرض بر این است كه مصادیق معناى عام امر به معروف و نهى از منكر را بررسى مى‌كنیم، كه شامل تعلیم جاهل نیز مى‌شود.

 

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1403

هر سه مورد، جاهل قاصر، جاهل مقصر و جاهل مركب احتیاج به تعلیم دارند، مى‌بایست مسائل را به آن ها یاد داد، اما باید روش هاى آموزش متناسب با سن، استعداد و موقعیت اجتماعى افراد باشد، تا انسان در امر به معروف و نهى از منكر موفق شود. صِرف این كه انسان براى «اتمام حجت» چیزى بگوید، كافى نیست. در جامعه اسلامى باید افراد یا ارگان هایى باشند كه عهده دار تعلیم با روش هاى مناسب شوند. شرایط هر یك از این موارد فرق مى‌كند، چه كسى باید متصدى تعلیم باشد؟ به چه افرادى تعلیم داده شوند؟ چه كسى مدیر آموزشگاه ها باشد؟ چگونه معلمى سر كلاس برود؟ یا اگر نهادى متكفل این امر است باید همه این شرایط را رعایت كند و روشى فراگیر اتخاذ نماید، تا كسى كه مى‌خواهد یاد بگیرد، درست یاد بگیرد. هدف یاد گرفتن است. هدف یاد دادن به جاهل است؛ نه این كه انسان چیزى را بگوید كه اتمام حجت كرده باشد. این سه قسم از امر به معروف و نهى از منكر است، كه اسم هر سه «تعلیم جاهل» است. در مورد جاهل قاصر، جاهل مقصر، یا جاهل مركب، نیازى به استفاده از برخورد تند، خشونت و برخورد فیزیكى نیست. بلكه در این موارد باید به جاهل آموزش داد، و سعى كرد كه او بهتر یاد بگیرد.

 

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1403

(تصاویر) «بهشت» از نظر هوش مصنوعی چه شکلی است؟!

انواع و اقسام بهشت ها در آخرت( براساس آیات قرآن)

جنت فردوس:

فردوس به معناي بالاي بهشت، خلود و هميشگي و بستان آمده است. اما اينكه چه جور كلمه اي است مورد اختلاف لغت شناسان است:
بعضي اين كلمه را رومي و به معناي بستان ترجمه كرده اند.
بعضي اين كلمه را سرياني و به معناي تاكستان و باغ انگور ترجمه كرده اند. و اصلش را فرداس مي دانند.
بعضي اين كلمه را حبشي و بعضي نيز عربي ميدانند اما فصل مشترك همه اين است كه در اين باغ انگور فراوان موجود است.
از رسول خدا(ص)نقل است كه فردوس را بالاترين درجه بهشت مي دانند كه چشمه هاي چهارگانه(كوثر، رنجبيل، سلسبيل و كافور) از اينجا مي جوشد و مكان استقرار چهار تن از متقين يعني ابوذر، سلمان، مقدادو عمار است ( و البته رهروان اين بزرگان )

موضوعات مرتبط: بهشت شناسی
برچسب‌ها: بهشت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1403

OIG (1)

جنت نعيم:

اين كلمه به معناي نعمت و سرخوشي است و هر چيزي كه بتواند خيال آدمي را از هر گونه نگراني بدور كند.
كلمه مورد نظر ما در قرآن 12 بار تكرار شده و وعدگاه مومنين و نيكوكاران و ابرار مي باشد كه آيات و مصاديق آن عبارتند از:
اول: سوره مائده آيه 65: وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلأدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ: در اين آيه جنات نعيم وعدگاهي است براي يهوديان و مسيحيان كه اگر به دين خالط كه همان دين اسلام است ايمان بياورند و خداترس شوند، در نتيجه خداوند نيز گناهان سابقشان را آمرزيده و آنها را به جنات نعيم وارد خواهد نمود.
دوم:سوره يونس آيه 9: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ:در اين آيه جنات نعيم مزد و پاداش مومنين و نيكوكاراني است كه به سبب داشتن ايمان خالص، لايق هدايت خاص الهي شده و جايگاهشان در چنين بهشتي است .

موضوعات مرتبط: بهشت شناسی
برچسب‌ها: بهشت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 4 مرداد 1403

OIG.yEDdBILieQ

جنت عدن:

كلمه عدن مصدر و به معناي اقامت و استواري است يعني در جايي ماندگار شدن و جنات عدن به بهشتهايي اطلاق مي شود كه داراي استواري و ايمني و ازبين نرفتني باشد.

عدن در قلب و وسط بهشتهاي ديگر قرار دارد (بهترين و مهمترين و عزيزترين مكان ).

طبق روايات رسيده از پيامبر اكرم(ص) اينگونه استنباط مي شود كه جايگاه پيامبران و صديقان و شهيدان در اين بهشت است و كساني كه محب علي(ع) و خاندان پاك ايشان مي باشند در چنين بهشتي جاي دارند.

موضوعات مرتبط: بهشت شناسی
برچسب‌ها: بهشت شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1403

همه چیز درباره نیش زنبور عسل

ای زنبور طلایی

نیش می زنی بلایی پاشو پاشو بهاره

گل وا شده دوباره پاشو پاشو بهاره

گل وا شده دوباره

ای زنبور طلایی


***

موضوعات مرتبط: اشعار کودکانه
برچسب‌ها: اشعار
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1403

تصویری زیبا از آسمان شب

***

شب اومد و ستاره
رو آسمون نشسته
نه یک ، نه ده ، نه صدتا
هزار هزار تا دسته

 

***

موضوعات مرتبط: اشعار کودکانه
برچسب‌ها: اشعار
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1403

گلچین اشعار کودکانه زیبا

روی انگشت بهار شاپرک می خندد
بال هایش را، باز می کند، می بندد

شاپرک می داند که بهار آمده است
بر سر کوه، نسیم باز چادر زده است

از هوا انگاری بوی گل می بارد
شاپرک در چشمش آسمانی دارد

******************

موضوعات مرتبط: اشعار کودکانه
برچسب‌ها: اشعار
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1403

نشست بررسی «رویکردهایی به قرائات قرآن» برگزار می شود 

12- گناه بزرگان از دیدگاه قرآن

گناه شناسی » گناه بزرگان از دیدگاه قرآن

 در آیه 44 تا 48 سوره حاقهّ می خوانیم:

 «و لو تَقَوّلَ علینا بعض الاَقاویل. لاَخَذنا منِه بِالَیمین. ثمّ لَقطعنا مِنه الوَتین. فَما مِنکم مِن اَحد حاجِزین.»

 

موضوعات مرتبط: گناه شناسی
برچسب‌ها: گناه شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1403

 بر همین اساس روایت شده شخصی به امام سجاد علیه السلام عرض کرد: «انکم اهلبیت مغفور له»

 «شما از خاندانی هستید که مشمول آمرزش خداوند می باشید.»

 آن حضرت با شنیدن این سخن خشمگین شد و در پاسخ فرمود:

 «آنگونه که تو می گویی نیست، ما در مورد نیکوکاران خود، دو پاداش و در مورد گنهکاران خود، دو کیفر قایل هستیم.»

 سپس آیه 30 و 31 احزاب را تلاوت فرمودند.(1)

 

موضوعات مرتبط: گناه شناسی
برچسب‌ها: گناه شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 3 مرداد 1403

تاثیر تلاوت قرآن در زندگی

 

15- گناهان کلیدی

گناه شناسی » گناهان کلیدی

 همان گونه که پیری و ضعف، زمینه هجوم کسالت و بیماری های گوناگون می گردد، گاهی عیب و یا گناهی زمینه و کلید انواع گناهان می شود. مثلاً:

 1- حسادت، انسان را به انواع گناهان مانند کارشکنی، تهمت، دروغ و سوء قصدها و...وادار می کند. امام صادق علیه السلام فرمود:

 «ان الحَسَد یَاکُل الاِیمانَ کَما تَاکُلُ النّار الحَطَب»(1)

 

موضوعات مرتبط: گناه شناسی
برچسب‌ها: گناه شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 2 مرداد 1403

قیصر امین‌پور؛ شاعری که از جنگ، عشق و صلح سرود

اگر دل دلیل است (با یازده رای)

سراپا اگر زرد و پژمرده‌ایم
ولی دل به پاییز نسپرده‌ایم

چو گلدان خالی، لب پنجره
پُر از خاطرات ترک خورده­ایم

اگر داغ دل بود، ما دیده­ایم
اگر خون دل بود، ما خورده­ایم

 

موضوعات مرتبط: حماسی
برچسب‌ها: اشعار