کد قالب کانون فصل چهارم : از بعثت تا هجرت پيامبر اسلام (ص)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2825
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 2856
بازدید ماه : 17139
بازدید کل : 43894
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

 

بهانه جويى هاى مشركان

اذيتها و تهمتهاى مشركان هرگز نتوانست تلاش خستگى ناپذير پيامبر اسلام (ص) را در جهت تبليغ دين و مبارزه با شرك و بت پرستى متوقف سازد.
مشركان مكه كه خود را در تنگنا ديدند و در برابر دعوت پيامبر و اصرار آن حضرت به ترك بت پرستى درمانده شدند، بهانه ها و عذرهايى آوردند تا خود را از تنگنا برهانند.
برخى از بهانه هاى مشركان مكه عبارت اند از:
الف ) اگر اسلام را بپذيريم مشركان ديگر ما را مى آزارند و ما را از سرزمينمان بيرون خواهند كرد.
قرآن پاسخ مى دهد كه آنها در حرم امن الهى هستند و همه گونه نعمت در اختيارشان است و چنين چيزى اتفاق نخواهد افتاد:

 

موضوعات مرتبط: تاریخ اسلام
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

آنچه پیامبر خاتم از پیروانش انتظار دارد

 

ديگر تهمتهاى مشركان

درماندگى مشركان در برابر انتشار سريع اسلام و به خطر افتادن منافع آنها سبب شد كه مشركان همزمان با شكنجه و آزار مسلمانان ، تهمتهايى به پيامبر اسلام (ص) روا دارند تا شايد مقام و مرتبه و اعتبار او را پايين بياورند و اسلام و قرآن را در نظر مردم خرد كنند و از گرايش مردم به اسلام جلوگيرى نمايند.
قرآن از اين تهمتها چنين ياد مى كند:

الف ) معلم داشتن پيامبر

مشركان مى گفتند مطالب و موضوعات قرآن وحى آسمانى نيست ، بلكه محمد (ص) آنها را از برخى از دانايان عصر خود يا از دانشمندان يهود و نصارا گرفته و سپس به صورت قرآن عرضه كرده است . آنها قرآن را همان افسانه هاى پيشينيان يا افترا بر خدا ياد مى كردند كه در ساختن آن ، افرادى محمد (ص) را يارى كرده اند:

 

موضوعات مرتبط: تاریخ اسلام
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

اظهار نظر مشركان درباره قرآن

مشركان مكه گسترش دعوت پيامبر اسلام (ص) را خطر بزرگى براى خود و منافع سياسى و اقتصادى خود مى ديدند و به هيچ وجه حاضر نبودند اسلام به مثابه يك دين جديد كه همه بنيادهاى فكرى و فرهنگى و سياسى و اقتصادى آنها را فرو مى ريزد، استوار گردد.
مشكل بزرگ مشركان مكه ، جذابيت و حلاوت قرآن بود كه مردم را به سوى خود جذب مى كرد. اين امر موجب نفوذ پيامبر اسلام در دلهاى مردم و در نتيجه آشنايى آنها با تعليمات اسلام و پذيرش دين مى شد. از اين رو مشركان مكه براى مقابله با اين خطر كه منافع آنها را تهديد مى كرد بايست درباره قرآن و نفوذ آن چاره اى مى انديشيدند. از طرفى جاذبه و حلاوت قرآن و اسلوب شگفت انگيز آن در حدى بود كه آنها نمى توانستند كوچك ترين عيب و نقصى در آن بيابند. درماندگى آنها به حدى بود كه براى جلوگيرى از نفوذ قرآن تهمتهاى واهى به پيامبر اسلام (ص) روا مى داشتند او را ديوانه ، ساحر، كاهن ، شاعر، يا بسيار دروغگو ياد مى كردند.
قرآن كريم اين تهمتها را در آيات متعددى بيان مى كند:

 

موضوعات مرتبط: تاریخ اسلام
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403
رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی


بوردیو هم فراغت را در مسئله‌ی مورد غلاقه‌ی خود یعنی تمایز پیدا و تحلیل کرد

همانطور که خود بوردیو استدلال می کند تمایزهای اجتماعی را می توان در مجموعه ی متنوعی از اعمال اجتماعی مشاهده کرد، از جمله اعمالی که بطور سنتی مربوط به فراغت می شوند مثل تعطیلات، ورزش ها، مطالعه، موسیقی، سینما و سایر امور ذوقی.

به عقیده ی بوردیو این زمینه ها را می توان به لحاظ میزان سرمایه های اقتصادی و فرهنگی کسانی که در آنها جای دارند بررسی کرد و نقشه ی اجتماعی و فرهنگی موقعیت اجتماعی و خط سیر اجتماعی آن ها را در جامعه ترسیم کرد.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403


 

رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی


در الگوی امتداد

کار و فراغت تقریباً غیرقابل تمییزند. کار بخش مرکزی زندگی است و علایق کاری بر فراغت غلبه دارد و در فراغت نیز دنبال می شود. از نظر پارکر چنین الگویی بین کسانی دیده می شود که موقعیت شغلی آنها مستلزم بالاترین سطوح تحصیلی و آموزش حرفه ای است.

در الگوی تضاد

فعالیت های فراغتی در تقابل شدید با فعالیت های کاری قرار می گیرد. این دو فعالیت کاملاً متمایزند و کار کردن اساساً برای تأمین کردن فرصتی برای فراغت است. بنابراین کار اهمیت ثانوی و ناچیزی دارد و سرمایه گذاری اصلی روی فعالیت های فراغتی صورت می پذیرد. به نظر پارکر این الگو در میان کسانی دیده می شود که در مشاغل غیرماهرانه و یدی مثل کارگران خط تولید کارخانه ها، کار می کنند.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه جامعه‌شناسی

دگرگونی رابطه کار و فراغت

مفهوم " جامعه ی مابعد صنعتی" (بل(21) 1974؛ گروز(22) 1982؛ تورن(23) 1971) و مباحث مربوط به "اهمیت رو به افول کار" (کاپلان(24) 1975؛ کلی(25) 1983؛ رابرتز(26) 1978) از چند جهت مضامین مشترکی دارند که به نظریه های معاصر درباره ی جامعه شناسی فرهنگ پست مدرن انجامیده اند، به خصوص درباره ی ارتباط فرهنگ پست مدرن، با شکل گیری طبقه ی متوسط جدید یا طبقه ی خدماتی (بوردیو 1984؛ فدرستون 1984؛ لش و اوری 1987؛ سوینگ(27) و دیگران 1992).

مصرف عامل اصلی هویت جوانان

همانطور که دیده ایم در این تحلیل ها به صورتی فزاینده به مصرف، و نه تولید، به عنوان عامل تعیین کننده ی اصلی هویت های معاصر توجه می شود. در این تحلیل ها، جامعه شناسی فراغت توجه خود را از تقابل کار– فراغت، که اساس کار پارکر است (پارکر(28) 1971و 1983)، نه فقط به سمت بررسی معیارهای اجتماعی دیگری مثل جنسیت (دیم(29) 1986؛ گرین(30) 1990) و قومیت (هیدیج(31) 1979 و 1987؛ گیلوری(32) 1987) بلکه به سوی مسأله نفس مفهوم فراغت، گردانده است.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم‌النفس و اخلاق

چکیده

واژه دیر آشناى اخلاق آنگاه که با کلماتى چون فلسفه ترکیب مى‏شود، گاه با کج فهمى‏هایى همراه مى‏گردد; چنان که بسیارى را گمان بر این است که «فلسفه اخلاق‏» چیزى جز فایده و ضرورت رعایت آداب اخلاقى نیست . نویسنده در این مقاله وجوه تمایز علم اخلاق و فلسفه اخلاق را بر مى‏شمارد و بر آن است تا به صورتى گذرا، تفاوت آنها را تبیین نماید . پیش از بیان تفاوت علم اخلاق با فلسفه اخلاق شایسته است ابتدا نگاهى گذرا به مفردات این دو اصطلاح یعنى واژه‏هاى «علم‏» ، «اخلاق‏» و «فلسفه‏» بیافکنیم تا با دقت و بصیرت بیشترى به بحث اصلى بپردازیم .

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم اخلاق

نکته ها1- تعریف علم اخلاق

در این جا لازم است قبل از هر چیز به سراغ تعریف اخلاق برویم؛ «اخلاق» جمع «خلق» (بر وزن قفل) و «خلق» . (بر وزن افق) می باشد، به گفته «راغب» در کتاب «مفردات» ، این دو واژه در اصل به یک ریشه باز می گردد، خلق به معنی هیئت و شکل و صورتی است که انسان با چشم می بیند و خلق به معنی قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود.

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی: امام خمینی (س) علم اخلاق را علم به مهلکات و منجیات خُلقی و تربیت قلبی و کیفیت تحصیل فضایل و رهایی از رذایل می داند و از جمله مبانی اخلاق اسلامی عبارتند از: ۱- توحیدی بودن: علم اخلاق مقدمه برای تهذیب نفوس و رسیدن به معرفت و توحید است؛ زیرا با رذیلت های اخلاقی که حجاب قلب محسوب می شوند، انسان نمی تواند به مقصد اصلی که معرفت و توحید است برسد.(۱) ۲- فطری بودن: از دیدگاه امام خمینی انسان بر اساس فطرت خود متوجه خیر و  کمال است و از نقص و شرور تنفر دارد(۲) و معتقد است فطرت انسان بر استقامت و حب به خیر سرشته شده است؛ اما انسان به سبب مشغول شدن به کثرات و عالم طبیعت، سبب حجاب بر فطرت خویش می شود.(۳) ۳- اختیاری بودن: امام خمینی معتقد است اکتساب اخلاق خوب یا بد به اختیار انسان می باشد و بر این باور است که تمام اخلاق ملکات نفسانی تا در این عالم ماده و حرکت و تغییر و تجدد هستند قابل تغییرند و انسان می تواند با اختیار خود ملکات خود را به صفات مقابل آن تبدیل کند و دلیل بر این مدعا افزون بر (برهان و تجربه، دعوت انبیاء و شرایع الهی است.(۴) ۴- عقلی بودن: امام خمینی حسن و قبح افعال را عقلی می داند و آن را از مدرکات عقل عملی می شمارد مانند ادراک حسن عدل و قبح ظلم.(۵)

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

همدلی یعنی توانایی درک احساسات دیگران را داشته باشیم

۸ خودآگاهی:

خودآگاهی باعث می‌شود فرد از خود، ویژگی‌های شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، نیازها، اهداف و امیالِ خود، آگاه شود. همچنین خودآگاهی، اغلب پیش‌ نیازی برای برقراری ارتباطات مؤثر، بهبود روابط بین‌فردی و ایجاد همدلی با دیگران است.

۹ مواجهه موثر با احساسات:

این مهارت به این توانایی اشاره دارد که فرد بتواند احساسات را در خود و دیگران بشناسد، از چگونگی تأثیر آنها بر رفتار آگاه شود و توانایی پاسخ مناسب به احساسات را داشته باشد. اجتناب از تجربه احساسات شدید مانند خشم یا غم و اندوه می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی روان داشته باشند.

 

موضوعات مرتبط: مهارتهاي زندگی
برچسب‌ها: مهارتهای زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

حل مسئله و تصمیم گیری از ارکان اصلی مهارت های زندگی است

۳ تفکر خلاق:

تفکر خلاق فرد را قادر می‌سازد تا جایگزین‌های موجود برای دیدگاه و رفتار خود را بشناسد و از تجربه کنونی، فراتر نگاه کند. تفکر خلاق به افراد کمک می‌کند تا پیامدهای مختلف رفتار یا عدم اقدام به آن را کشف کنند و به موقعیت‌های زندگی روزمره‌، به گونه‌ای سازگار و انعطاف‌ پذیر پاسخ دهند. همچنین این نوع تفکر درجهت ارتقاء مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله نیز کمک کننده‌ است.

 

موضوعات مرتبط: مهارتهاي زندگی
برچسب‌ها: مهارتهای زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

مهارت های زندگی

اصطلاح مهارت های زندگی به توانایی‌هایی اشاره دارد که هر فرد برای داشتن زندگی باکیفیت و ساختن مسیر خود در زندگی به آنها نیاز دارد. این مهارت‌ها به عنوان ابزار، به فرد کمک می‌‌کند تا به طور موثر با چالش‌های زندگی خود روبه‌رو شود. پس با وجود چالش‌های فراوان در طول زندگی، مهارت‌های بسیاری وجود دارد که هر فرد متناسب با چالش‌های زندگی خویش، می‌تواند از آن ها بهره‌ مند شود. این مهارت‌ها بسته به شرایط زندگی، فرهنگ، عقاید، سن و موقعیت‌ جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد. با این‌حال سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق‌ کودکان‌ سازمان‌ ملل‌ متحد (UNICEF) حوزه‌های کلیدی و مهم این مهارت‌ها را شناسایی کرده‌اند.

 

موضوعات مرتبط: مهارتهاي زندگی
برچسب‌ها: مهارتهای زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

دارا و سارا

به نام خداوندی که وعده اش حق است

 هنگام جنگ دادیم صدها هزار دارا
شد کوچه های ایران مشکین ز اشک سارا
سارا لباس پوشید ، با جبهه ها عجین شد
در فکه و شلمچه ، دارا بروی مین شد



چندین هزار دارا ، بسته به سر ، سربند
یا تکه تکه گشتند یا که اسیر و دربند
سارای دیگری در ، مهران شده شهیده
دارا کجاست ؟ او در ، اروند آرمیده

موضوعات مرتبط: افلاک نشینان
برچسب‌ها: افلاک نشینان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

دانشجویان توطئه های دشمنان را با زمان شناسی خنثی می کنند 


**دوران دانشجويي شهيد 'محمد جعفر نصر اصفهاني'

يك گروه تشكيل داده بود كه ماموريت ويژه اي داشت . بچه هاي اين گروه از طرف رهبرشان مامور بودند با دانشجوهايي كه در بعضي از زمينه ها ضعيف هستند، هم اتاق شوند و بعد از اينكه با طرف صميمي شدند، آرام آرام مسايل اعتقادي و ديني را به آنها ياد بدند.

موضوعات مرتبط: افلاک نشینان
برچسب‌ها: افلاک نشینان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

نگاهي به خاطرات دوران دانشجويي افلاك نشينان

نگاهي به خاطرات دوران دانشجويي افلاك نشينان

مرور خاطرات دوران دانشجويي افرادي كه در راه ايمان و ايثار آگاهانه از خاك گذشتند و به افلاك رسيدند، ياريگر رهجويان حقيقت بويژه جوانان دانشجو در رسيدن به هدف است.

به گزارش ايرنا، مروري كوتاه بر خاطرات برخي از شهدا در اين دوران نشان مي دهد كه تحصيل علم و دانش كوچك ترين خللي به تعهدات و پايبندي آنها به اخلاق و توصيه هاي دين وارد نكرد از اين رو شايسته است تا جوانان و دانشجويان امروز از سيره و زندگي اين انسان هاي وارسته درس بگيرند.

موضوعات مرتبط: افلاک نشینان
برچسب‌ها: افلاک نشینان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

سن ازدواج
طبق ماده 1041 قانون مدنی، سن ورود به ازدواج همان سن بلوغ است و سن بلوغ، طبق تبصره 1 ماده 1210 در پسر 15 سال و در دختر 9 سال شناخته شده و طبق ماده واحده مصوب 7/8/1379 اصلاح تبصره ذیل ماده 1041 قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب 14/8/70 سن ورود به ازدواج برای پسر 18 سال و برای دختر 15 سال خواهد بود، البته ازدواج پیش از رسیدن به این سن، منوط به اجازه از دادگاه است. در برخی روایات سن بلوغ ازدواج 9 سالگی اعلام شده است و در برخی سن دیگری، اما آنچه مهم است این که در همه این روایات میان زن و مرد در سن بلوغ و در نتیجه، سن ازدواج تفاوت وجود دارد. این تفاوت در سن بلوغ میان مرد و زن به دلیل امور طبیعی(حیض) است که در دختران وجود دارد.[131]

موضوعات مرتبط: حقوق زن در اسلام
برچسب‌ها: حقوق زن در اسلام
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

فلسفه حجاب:
در این جا به بیان برخی از حکمت‌های این حکم الهی می‌پردازیم:


1- حجاب یکی از عوامل مؤثر در حفظ کیان خانواده است و به دلیل آن که خانواده هسته مرکزی اجتماع به حساب می‌آید، تأثیر این عامل را باید در نهایت به نفع اجتماع نیز دانست. آزادی بی قید و بند زن در خودنمایی و تحریک مردان بیگانه با حجاب محدود می‌شود و این خودنمایی و تحریک از خارج به داخل خانه انتقال می‌یابد و در راه همسر و ارضای نیازهای او به کار گرفته می‌شود که در نهایت، تحکیم هرچه بیشتر بنیان روابط زناشویی را به همراه خواهد داشت. احساس نیاز به خودنمایی و جلب نظر و جلوه‌گری آنگاه که در خارج از خانه کاملاً پاسخ داده شود، جایی برای ارضای آن در درون خانه و برای همسر نخواهد ماند و این سردی ارتباطات همسری را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، زنی که تمام دل مشغولی او خارج از خانه است، در رابطه با فرزندان نیز عنصر موفقی نخواهد بود.

موضوعات مرتبط: حقوق زن در اسلام
برچسب‌ها: حقوق زن در اسلام
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

نگاهی به حقوق زنان در قوانین ایران

ارث
یکی دیگر از عرصه‌های تفاوت میان زن و مرد که با روح حاکم در کنوانسیون در تعارض است، حکم اسلام در مورد ارث است که بر مبنای آن، ارث زن در مواردی متفاوت از ارث مرد است. در زمان ظهور اسلام و نزول قرآن کریم، محرومیت زنان از ارث در میان همه اقوام و ملل بشری در سطح دنیا رواج داشت و زن به هیچ یک از عناوین همسری، مادری، دختری و یا خواهری ارث نمی‌برد.[118] اسلام در این زمینه انقلابی بوجود آورد و اولین نظام حقوقی جهان بود که به زنان حق ارث عطا کرد.[119] در آن دوران نه تنها حق ارث برای زنان تشریع شد، بلکه از به ارث برده شدن زنان نیز منع گردید.[120] اما این که چرا سهم الارث زنان با مردان یکسان نیست و جنسیت در این میان تا چه اندازه دخیل بوده است، نکته‌ای است که پاسخ آن از مطالب پیشین تا حدود زیادی معلوم است، اما برای تبیین بیشتر این مسأله، توجه به این نکته مفید خواهد بود که در نظام حقوقی اسلام سهم‌الارث زن بر حسب عناوین موجب ارث متفاوت است و بر حسب این سهم‌الارث نیز تفاوت می‌یابد. این عناوین عبارتند از:

موضوعات مرتبط: حقوق زن در اسلام
برچسب‌ها: حقوق زن در اسلام
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1403

متن در مورد گناه

بعضی از مردم را می بینم که وقتی به همدیگر می رسند، سلام علیک می کنند به هم فحش ناموسی می دهند. این طور صحبت کردن چقدر زشت است.

ما حدیث داریم از امام صادق علیه السلام که به خاطر یک فحش، رفیق بیست ساله اش را رها کرد، پیغمبرصلی الله علیه وآله می فرمایند: «ان اللَّه حرم الجنة علی کل فحّاش بَذی»؛(1) خدا بهشت را بر هر انسان فحّاش بد گو حرام کرده است.

شخصی بود که به رفیق امام صادق علیه السلام شهرت داشت، راوی می گوید، اصلاً کسی اسمش را صدا نمی زد، وقتی می خواستند در اجتماع معرفی اش کنند، می گفتند رفیق امام صادق؛ یعنی دوست شش دانگ حضرت، یک روز داشت می رفت

 

موضوعات مرتبط: گناهان زبان
برچسب‌ها: گناهان زبان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1403

متن در مورد گناه

علامه نهاوندی - اعلی اللَّه مقامه - فرمودند، وقتی که حضرت آیت اللَّه العظمی بروجردی رحمه الله مشهد آمدند، من جایم را در صحن مطّهر به ایشان دادم یعنی آیت اللَّه العظمی بروجردی را جلو قرار دادم، خودم مأموم ایشان شدم و ایشان را احترام کردم، می فرمایند، همان سال به نجف اشرف مشرف شدم،

آیت اللَّه سید ابوالحسن اصفهانی - اعلی اللَّه مقامه شریف - در صحن مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام نماز می خواندند، ایشان هم جایشان را به من دادند، من تعجب کردم که یک فردی مثل آیت اللَّه سیّد ابوالحسن اصفهانی که امام برایش نامه نوشته و به ایشان فرمودند: «اَرْخِسْ نَفْسَک»؛ نفست را برای مردم ارزان کن، «واجعل مجلسک فی الدهلیز»؛ محل نشستنت را هم در راهروی خانه قرار بده که مردم راحت به تو دسترسی داشته باشند، «واقض حوائج الناس»؛ حوائج مردم را هم برآور «نحن ننصرک»؛ ما تو را یاری می کنیم، من را گذاشت جلو، امام جماعتم کرد و خودش پشت سر من ایستاد.

 

موضوعات مرتبط: گناهان زبان
برچسب‌ها: گناهان زبان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1403

متن در مورد گناه

گفتار دوم: غیبت (2)

دل من از غم هجران رخت غمگین است *** بار هجران تو بر سینه من سنگین است

به گدایی تو بر پادشهان فخر کنم *** پادشاهی که گدایت نبود مسکین است

هر کسی از خلق بر در کاشانه تو *** عزّت هر دو جهانش به خدا تضمین است

علامه بحر العلوم رحمه الله در حرم امام عسکری علیه السلام مشغول نماز بود، در تشهد نماز توقفی فرمود، سؤال کردند: علامه چه شد در تشهد نماز توقف کردی؟ فرمود: مشغول نماز بودم ناگهان دیدم حضرت بقیة اللَّه علیه السلام وارد حرم شدند چشمم به جمال مهدی علیه السلام افتاد، محو جمال او شدم.

 

موضوعات مرتبط: گناهان زبان
برچسب‌ها: گناهان زبان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1403

مهارت های زندگی چیست؟

توانمندی ذهنی و اجتماعی فرد روی رفتار وی تاثیر مستقیم دارد و به او کمک می‌کند تا بهتر با چالش‌های مختلف روبرو شود. مجموعه این توانمندی‌ها را مهارت های زندگی یا Life Skills می‌نامند که به ده مهارت اصلی تقسیم می‌شوند. از آن جایی که این مهارت‌ها ذاتی نیستند، ما با تمرین آن‌ها می‌توانیم گامی در جهت افزایش سلامت روان خود و جامعه و همچنین بهبود رشد و توسعه فردی‌مان برداریم.

مهارت های زندگی

۱۰ نوع از مهم ترین مهارت های زندگی

همان طور که گفتیم ده مهارت به عنوان مهارت های اصلی زندگی تعریف می‌شوند که معمولا به شکل جفت در یک گروه قرار دارند و به عنوان دو روی یک سکه شناخته می‌شوند.

  • خودآگاهی / همدلی
  • ارتباط / روابط بین فردی
  • تصمیم گیری / حل مسئله
  • تفکر خلاق / تفکر انتقادی
  • مقابله با هیجانات / مقابله با استرس

 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی
برچسب‌ها: سبک زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1403

یادگیری مهارت های نرم

در صورت فراگیری مهارت های نرم می‌توانید به صورت موثرتری از دانش و تخصصتان استفاده کنید. همچنین این مهارت ها باعث بهبود تعامل شما با اطرافیانتان شده و به دلیل اینکه از فعالیت های شغلی و تحصیلی خود لذت بیشتری می برید، باعث می شود سبک زندگی شادتری را تجربه کنید.

تغییر سبک زندگی

 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی
برچسب‌ها: سبک زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 28 مرداد 1403

سبک زندگی چیست

انواع سبک زندگی را بشناسید

در ادامه توضیح می‌دهیم که سبک زندگی شما و یا هر فردی که می‌شناسید، برگرفته از یک سری عوامل مختلف است. برخی از کارشناسان، سبک زندگی را به انواع مختلفی تقسیم کرده اند که سبک زندگی سالم و ناسالم، یکی از مهم‌ترین انواع این تقسیم بندی ها است.

 

سبک زندگی سالم و ناسالم

بهتر است بدانید که سبک زندگی هر فرد، بر عادات، پوشش، روابط اجتماعی، تغذیه، پیروی از مد و سایر مؤلفه‌های زندگی او تأثیر به سزایی دارد. در اینجا با بیان یک مثال ساده، کاملا متوجه می‌شوید که سبک زندگی چیست. فرض کنید برای اولین بار به منزل فردی که به تازگی با او آشنا شده اید، دعوت می‌شوید. شما دو نفر، طی چند تجربه مشترک، به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید دوستان خوبی برای هم باشید.

 

موضوعات مرتبط: سبک زندگی
برچسب‌ها: سبک زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1403

با دیدن هنر این حیوانات هنرمند شگفت زده خواهید شد!!

 
با دیدن هنر این حیوانات هنرمند شگفت زده خواهید شد!!

با دیدن هنر این حیوانات هنرمند شگفت زده خواهید شد!!

 

هنر به عنوان یک فعالیت انسانی تلقی می شود اما برخی از حیوانات هنرمند ثابت کرده اند که می توانند آثار هنری زیبا و جذاب خلق کنند.

 

تمرکز اصلی اکثر حیوانات یافتن غذا، ایمن ماندن و بزرگ کردن بچه هایشان است اما برخی از حیوانات همه چیز را یک گام فراتر می برند.

موضوعات مرتبط: مطالب جالب وخواندنی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1403

حیوانات عجیبی که قدیمیان باستان نگه داری می کردند

 
حیوانات عجیبی که قدیمیان باستان نگه داری می کردند

حیوانات عجیبی که قدیمیان باستان نگه داری می کردند

 

در زمان های قدیم و باستان، مردم با موجودات شگفت انگیزی زندگی می کردند. برخی زیبا و دوست داشتنی و برخی دیگر کاملا عجیب و شگفت انگیز بودند.

 

این افراد یوزپلنگ هایی در حیاط خانه شان نگهداری می کردند و جوجه تیغی هایی دور پاهایشان می چرخیدند.

 

حیوانات عجیبی که قدیمیان باستان نگه داری می کردند

 

در اینجا برخی از آن حیوانات عجیب و غریب باستانی را به شما معرفی کرده ایم و اینکه چرا مردم این حیوانات منحصر به فرد را در کنار خود نگه می داشتند را عنوان کرده ایم.

 

1. جوجه تیغی در رم باستان

موضوعات مرتبط: مطالب جالب وخواندنی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1403

یکی از قدیمی ترین سلفی های دنیا چه زمانی ثبت شد؟

یکی از قدیمی ترین سلفی های دنیا چه زمانی ثبت شد؟

یکی از قدیمی ترین سلفی های دنیا چه زمانی ثبت شد؟

 

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده اید قدیمی ترین عکس سلفی دنیا متعلق به چه کسی و در چه زمانی بوده است؟!

 

عکسی که در بالا مشاهده می کنید یکی از اولین سلفی های گرفته شده در ایران به حساب می آید که به نمادی از تحولات تاریخی تبدیل شده است و حدود 160 سال پیش گرفته شده است.

 

موضوعات مرتبط: مطالب جالب وخواندنی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1403

فوروارد تماس

در این مواقع مراحل زیر را طی کنید:
 
1. مطمئن شوید که شماره مورد نظر برای فوروارد شدن را صحیح وارد کرده باشید. شاید این مورد عجیب به نظر برسد ولی با وارد کردن یک شماره ناصحیح فوروارد کردن تماس کار نخواهد کرد. برای مثال بررسی کنید که شماره ای که میخواهید تماس ها به آن فوروارد شوند فعال باشد.

 

موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: آموزشی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1403
 
فوروارد کردن تماس ها در اندروید
 
آموزش فوروارد کردن تماس ها در اندروید و آیفون
 
 
فوروارد کردن تماس ها در اندرویدی نیز بسیار ساده و سرراست میباشد. بدین منظور تنها کافیست مراحل زیر را طی کنید:
 
1. برنامه Phone را باز کنید.
 
2. گزینه ی “More” و یا همان آیکن سه نقطه را لمس کنید.
 

 

موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: آموزشی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 27 مرداد 1403
آموزش فوروارد کردن (دایورت) تماس ها در اندروید و آیفون
 
 
آموزش فوروارد کردن تماس ها در اندروید و آیفون
 
 
فوروارد کردن (یا همان دایورت کردن) تماس ها راهی برای انتقال تماس به یک شماره دیگر است، این قابلیت هم در اندروید و هم در آیفون وجود دارد و استفاده از آن بسیار ساده است. با استفاده از این قابلیت، برای مثال میتوانید زمانی که در مسافرت هستید تماس های مربوط به کاربان را به یک فرد مرتبط فوروارد کنید. همچنین اگر گوشی شما خراب است نیز این قابلیت به در شما میخورد.

 

موضوعات مرتبط: آموزشی
برچسب‌ها: آموزشی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1403

ورزش و آثار آن از دریچه دین (1)

بی شک قدرت بدنی حضرت علی ( ع ) یکی از فضایل آن حضرت بود . همین نعمت بود که به وی امکان آن همه خدمت به اسلام عزیز را بخشید و اگر این نعمت بزرگ نبود ، اسلام آن چنان که باید پا نمی گرفت و یا به طور کلّی نابود می گردید . پیامبر بزرگ خدا ، حضرت محمّد ( ص ) در مقام ارزیابی ، یک ضربة شمشیر حضرت علی ( ع ) را از مجموع عبادات جنّ و انس ، برتر و ارزشمندتر می شمارد . به واسطة همین قدرت و شجاعت ناشی از همین ایمان بی نظیر و راسخ آن حضرت به خدا و رسولش بود که ملقّب به « اسد الله الغالب » ( یعنی همیشه پیروز خدا ) گردید .

 

موضوعات مرتبط: ورزش شناسی
برچسب‌ها: ورزش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1403

از آنجا که طالوت مردی کشاورز بود و توانایی مالی چندانی نداشت ، اشراف با انتخاب وی مخالفت نمودند و گفتند : چگونه او بر ما حکومت داشته باشد با این که ما از او شایسته تریم ؟ و او ثروت زیادی ندارد . اشموئیل در پاسخ گفت : خداوند او را بر شما برگزیده و علم و [ قدرت ] جسم او را وسعت بخشیده است . ( بقره آیة 247 )

چنانکه ملاحظه می شود ، اشموئیل پیامبر دو خصلت « گسترش علمی و توانایی جسمی » را بر دو خصوصیّت دیگر ، یعنی قدرت مالی و افتخارات نژادی و نَسَبی ، فضیلت و ترجیح می دهد و دارندة این دو خصلت را برای احراز مقام رهبری شایسته تر می داند ، در این جا قدرت بدنی با  صراحت به عنوان یک مزیّت و فضیلت مطرح شده و در کنار علم و قدرت علمی قرار گرفته و با آن مقایسه شده است .

 

موضوعات مرتبط: ورزش شناسی
برچسب‌ها: ورزش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1403

ورزش از دیدگاه قرآن و احادیث و جایگاه فعلی آن درجوامع اسلامی

 ورزش یکی از مفید ترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان را پرکند ، فواید آن عبارتند از :

 

1ـ  ورزش ، کسالت و تنبلی را از انسان زدوده و به وی نشاط و شادابی بخشیده ، او را برای انجام کارها و وظایف فردی و اجتماعی آماده نموده و اخلاقش را بهبود می بخشد .

2ـ ورزش ، روحیّۀ شجاعت ، از خود گذشتگی ، مبارزه با ظلم و ظالم و دفاع از خطر را در آن تقویت نموده ، ارادۀ وی را قوی می سازد .

 

موضوعات مرتبط: ورزش شناسی
برچسب‌ها: ورزش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1403

https://img.tebyan.net/big/1390/06/147148227111901419716221019234342694216245.jpg


به هر حال عشق عبارت است از این‏که در انسان تعلق خاطر شدیدى به انسان دیگرى پیدا شود. هنگامى خواسته عاشق تامین مى‏شود که با محبوبه و معشوقش مواجه مواجه و روبه‏رو گردد و لبخندى از او ببیند با دیدن لبخند او آنچنان سرمست مى‏شود که گویى همه دنیا را به او بخشیده‏اند و آنگاه که نارضایتى وقهرى از او احساس کند، گویى تمام دنیا را از او گرفته‏اند، این عشق یک نوع میل و خواست است و ویژگى آن این است که در کسانى که شکوفا مى‏شود هر چه بیش‏تر به آن دامن زنند و مجال دهند، شدیدتر مى‏شود، ابتداء به صورت کمرنگى ظاهر مى‏گردد، هر قدر شخص به ظهور این میل میدان بیش‏ترى بدهد شدیدتر مى‏شود. هرچه بیش‏تر به یاد معشوق باشد، انس بیش‏ترى با او داشته باشد، درباره او شعر سراید و یا قطعات ادبى بگوید این عشق شدیدتر مى‏شود، چون آتشى است که با این کارها دائما بر افروخته مى‏گردد.

موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان
برچسب‌ها: اخلاق وعرفان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1403

کتاب «اخلاق و عرفان» منتشر شد

تحولات غیرمحسوس درونى
گذشته از تحولات فوق دگرگونى‏هاى دیگرى هست که به صورت‏هاى مختلف در افراد پدید مى‏آید و چندان محسوس نیست. این نوع دگرگونى‏ها را دگرگونى‏هاى درونى و روحى مى‏نامیم. افراد از نظر دگرگونى‏هاى روحى متفاوتند و استعدادها، نسبت‏به این نوع دگرگونى‏ها و امیال مربوط به آن‏ها فرق دارد. به خلاف میل به خودرن و اشامیدن که تقریبا در همه افراد یکسان است، هر چند ممکن است‏بعضى افراد از بعضى خوردنى‏ها بیش‏تر خوششان بیاید، بعضى غذاها را بیش‏تر دوست داشته باشند.
ولى اصل میل در همه انسان‏ها چه مرد و چه زن تقریبا یکسان است. همچنین میل به بازى در همه بچه‏ها یکسان وجود دارد و بالاخره میل جنسى هم در همه نوجوانان و جوانان سالم، تقریبا به طور یکسان هست، حال گاهى ضعیف و گاهى شدید.

موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان
برچسب‌ها: اخلاق وعرفان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 26 مرداد 1403

اخلاق و عرفان  

سلسله درس‏هایى از: اخلاق و عرفان اسلامى (1)

انواع تمایلات و خواسته‏ هاى آدمى
روح انسانى در این عالم از ابتداى وجود، مراحل مختلفى را طى مى‏کند و در هر مرحله‏اى خواست‏ها و نیازهاى ویژه‏اى دارد، بعضى از این مراحل را همه ما کم و بیش تجربه کرده‏ایم، از هنگامى که خویشتن را شناخته‏ایم و به خاطر مى‏آوریم که از خود آگاهى داشته‏ایم، تا به این پایه که از عمرمان مى‏گذرد تحولات گوناگون در روحمان به وقوع پیوسته است که مى‏توانیم با تجربه درونى یا به اصطلاح فلسفى با «علم حضورى‏» آن‏ها را بیابیم.
مثلا همه ما در دورانى تنها به خوردن و آشامیدن مى‏اندیشیدیم، حرص و تلاش نوزاد انسان در ابتدا تنها براى خوردن و آشامیدن است، احیانا اگر ناراحتى و درد و رنجى یا گرسنگى و تشنگى برایش پیش آید آن را به صورت گریه اظهار مى‏کند تا نیازش برطرف شود، پس اولین نیازى که انسان درک مى‏کند، نیاز به خوردنى‏ها و نوشیدنى‏هاست و تا مدتى بیش از این خواسته‏اى ندارد. البته ممکن است ما از ماه‏هاى اولیه زندگى خود چیزى به یاد نداشته باشیم ولى این مساله را مى‏توان در مورد دیگران تجربه کرد. بچه‏هاى نوزاد را مى‏بینیم که در طول ماه‏هاى اولیه زندگى، جز به خوردن و آشامیدن به چیزى دیگر توجه پیدا نمى‏کنند، لذا هر چه به دست آن‏ها بیفتد در دهانشان قرار مى‏دهند.
اندکى بعد از این مرحله که روح انسان تکامل مى‏یابد (تکاملى طبیعى و فطرى و بدون اختیار خود) و چیزهاى دیگرى هم درک مى‏کند. در این مرحله محبت پدر و مادر به ویژه محبت مادر را درک مى‏کند. از نگاه‏هاى محبت‏آمیز مادر، خوشش مى‏آید، از این‏که او را در آغوش بگیرد و نوازش کند، لذت مى‏برد، این چیزى است غیر از خوردن و آشامیدن.

موضوعات مرتبط: اخلاق و عرفان
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 مرداد 1403

فلش کارت حکایت های قرآنی

نمازت را هم قضا کن 
زاهدی مهمان پادشاهی شد! وقتی به نماز ایستاد،
برخلاف معمول بیشتر از شب های دیگر نماز را طولانی کرد،
و در هنگام خوردن غذا نیز کمتر از عادت هر شب غذا خورد!
تا توجه پادشاه را به خود جلب نماید!
چون به خانه آمد پسر را صدا زد و گفت: «زود غذایی آماده کن تا بخوریم!»
پسر که جوانی زیرک بود، گفت: «مگر در مجلس پادشاه غذا نخورده ای؟»
گفت: « چیزی نخورده ام که به حساب آید! »
پسر گفت: « پس نمازت را هم قضا کن(از اول بخوان) چون چیزی نخوانده ای که به کار آید!»
 

 

موضوعات مرتبط: خنده های حلال
برچسب‌ها: خنده های حلال
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 مرداد 1403

هفت لطیفه قرآنی

علت تراشیدن ریش
شخصی که هیچگاه نماز نخوانده بود. توبه کرد و عهد نمود که از این پس تمام نمازهای خود را به جا آورد.
همان زمان ریش خود را تراشید. به او گفتند: چرا این کار را کردی؟
گفت: برای اینکه این ریش در دوران گناهکاری و بی نمازی در آمده بود.

 

موضوعات مرتبط: خنده های حلال
برچسب‌ها: خنده های حلال
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 مرداد 1403

لطیفه های قرآنی

لطیفه های قرآنی

 

داستان غاشیه

 

اعرابی ای «غاشیه ای» (روکش زین اسبی) را به سرقت برده داخل مسجد شد تا نماز جماعت بگذارد. امام در نماز این آیه را خواند:﴿هل أتاک حدیثُ الغاشیه﴾؛ آیا داستان غاشیه (روز قیامت که حوادث وحشتناکش همه را می پوشاند) به تو نرسیده است؟

اعرابی گفت:فضولی موقوف! وقتی امام جماعت این آیه را خواند:﴿وجوه یومئذٍ خاشعة﴾؛ چهره هایی در آن روز خاشع و ذلت بارند. اعرابی گفت:بیایید غاشیه تان را بگیرید؛چون نمی خواهم چهرە من ذلیل شود. سپس آن را به گوشه ای پرتاب کرد و از مسجد خارج شد.

 

 

موضوعات مرتبط: خنده های حلال
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 25 مرداد 1403

اهمیت و تاثیر خوش اخلاقی در زندگی


ج- آثار خوش اخلاقی

نقش حسن خلق در تأمین سعادت زندگی خانوادگی بسیار عمیق و فراگیر است و در تمام شؤون زندگی از قبیل روابط اخلاقی زن و شوهر و نیز شیوه تربیت فرزندان، اثر می گذارد. در اینجا تنها به دو اثر ارزنده آن بسنده می کنیم:


1- ایجاد انس و محبّت

انس و محبّت از نیازهای ابتدایی و ضروری کانون خانواده است و زندگی بدون آن دچار نابسامانیهای فراوان می شود. انس زن و شوهر نسبت به یکدیگر، جز در پرتو خوش اخلاقی و نیک رفتاری حاصل نمی شود. هر کس که دوستدار محبت و خواهان نفوذ در دل دیگران است، هیچ راهی بهتر از خوش اخلاقی نخواهد داشت. امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:
«عَلَیک بِحُسْنِ الْخُلْقِ فَانَّهُ یکسِبُک الَمحَبَّةَ»[20]
خوش خلق باش، که برایت جلب محبّت می کند.

 

موضوعات مرتبط: اخلاق شناسی