کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 440
بازدید هفته : 469
بازدید ماه : 15745
بازدید کل : 122762
تعداد مطالب : 2941
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 17 خرداد 1403

درس اول: مفهوم شناسی

مفهوم شناخت

واژه «شناخت» كه تقریباً معادل کلمه «معرفت» در زبان عربی است، كاربرد‎های معنایی مختلفی دارد(1) و عام‌ترین مفهوم آن، مطلق علم و آگاهی و اطلاع است. شناخت به این معنا، یكی از روشن‌ترین مفاهیم است و نه‌تنها نیازمند به تعریف نیست كه اساساً تعریف حقیقی آن امكان ندارد؛ زیرا مفهومی واضح‌تر از آن وجود ندارد تا با آن معرفی شود.(2) مراد ما از شناخت در اینجا، همان مفهوم عام آن، یعنی مطلق علم و آگاهی است.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 17 خرداد 1403

شناخت خدا

انواع شناخت

برای شناخت، تقسیم‌هایی ذكر شده است كه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

شناخت‎ جزئی (شخصی) و كلی

شناخت برحسب شیء مورد شناخت، بر دو نوع است:

شناخت جزئی (شخصی): شناختی است كه متعلَّق آن، امری جزئی و شخصی است و قابل تطبیق بر افراد متعدد نیست. این‌نوع شناخت، در محسوسات با حواس و به‌صورت ادراك حسی حاصل می‎شود و در غیرمحسوسات، تنها به‌صورت علم حضوری و شهودی امكان‎پذیر است.

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 17 خرداد 1403

اسما و صفات خدا

اسما و صفاتی(1) كه درباره خداوند به‌كار می‎روند، بر سه گونه‌اند:

الف) اسم خاص یا صفت خاص كه فقط بر خدا اطلاق می‌شود (علَم شخصی)؛ مانند اسم جلالة «الله» و صفت «الرحمن» كه در زبان عربی اختصاص به خداوند متعال دارند؛

ب) اسم یا صفت عام كه بر غیرخدا نیز اطلاق می‌شود (مشترك معنوی)؛ بیشتر نام‌ها و صفات الهی در این دسته قرار می‌گیرند و ازاین‌رو، به‌صورت جمع می‌آیند؛ مانند: ربّ،(2) اله،(3) خالق،(4) رئوف و رحیم.(5)

 

موضوعات مرتبط: خدا شناسی
برچسب‌ها: خدا شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1403

قصد داریم شما را با 19 استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه ای آشنا کنیم که در تاریخ نبرد و جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

۶- استفاده از ادرار به عنوان ماده ضد گاز کلرین

در جریان جنگ جهانی اول، دومین نبرد ایپرس از ۲۲ آوریل تا ۲۵ می ۱۹۱۵ ادامه یافت. این نبرد در وسترن فورت بلژیک در جریان بوده و در حالی که نزدیک به یکسال ادامه داشت، هیچ یک از نیروهای بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی نتوانستند خطوط دفاعی دیگری را بشکنند. در ۲۲ آوریل بود که برای تغییر شرایط، نیروهای آلمانی از یک سلاح جدید استفاده کرده که گاز کلرین بود. آن ها از گاز کلرین بر علیه نیروهای فرانسوی استفاده کردند. در همان ۱۰ دقیقه ابتدایی حمله، بیش از ۶,۰۰۰ سرباز فرانسوی در اثر خفگی کشته شدند که باعث ایجاد یک فضای خالی به طول ۶ کیلومتر شد. سربازان آلمانی با استفاده از پدهای کتانی آغشته به محلول سودیم تیوسولفات در این هوای سمی نفس کشیده و به سمت جلو حرکت کردند.

 

موضوعات مرتبط: روش های نظامی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1403

قصد داریم شما را با 19 استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه ای آشنا کنیم که در تاریخ نبرد و جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

۲- استراتژی قلعه خالی در چین

تاکتیک جنگی «استراتژی قلعه خالی» توسط سلسله های پادشاهی چینی استفاده می شد که ۳۲اُمین استراتژی در میان ۳۶ دکترین جنگی چینی ها بود. این تاکتیک در واقع از روانشناسی معکوس برای گیج کردن دشمن استفاده می کرد. درهای قلعه ها برای نیروهای دشمن باز شده تا وارد شوند اما به جای ورود، نیروهای دشمن دست به عقب نشینی می زدند زیرا فکر می کردند که یک مکان خالی ممکن است تله ای برای آن ها باشد و در معرض شبیخون قرار گیرند. این تاکتیک جنگی چینی به شدت به شانس وابسته است و به طور موفقیت آمیزی توسط بسیاری از فرماندهان چینی به کار گرفته شده است. سائو سائو از این استراتژی در نبرد علیه لو بو استفاده کرد. وقتی لو بو همراه با ۱۰۰۰۰ سربازش به محل استقرار سائو سائو رسید، سائو سائو علیرغم اینکه تنها چند صد سرباز داشت، با استفاده از استراتژی قلعه خالی توانست او را شکست دهد. این تاکتیک همچنین توسط ژنرال ژائو یون از فرماندهای لیو بی در نبرد رودخانه هان در سال ۲۱۹ نیز مورد استفاده قرار گرفت که باعث شکست سائو سائو شد.

 

موضوعات مرتبط: روش های نظامی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1403

 

قصد داریم شما را با 19 استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه ای آشنا کنیم که در تاریخ نبرد و جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته اند.

۵- هتل مجلل برای افسران نازی

در جریان جنگ جهانی دوم، هزاران اسیر جنگی آلمانی در بریتانیا نگهداری می شدند. وقتی گروهی از ژنرال های آلمانی به اسارت درآمدند، به جای زندان به یک عمارت بسیار باشکوه و مجلل برده شدند و آن ها شرایط بسیار خوبی برایشان فراهم شد. آن ها در این عمارت متعلق به دولت بریتانیا نگهداری می شدند، خدمتکاران شخصی داشته و غذا و نوشیدنی های باکیفیت و لاکچری دریافت می کردند. آن ها همچنین اجازه داشتند به رادیو آلمان گوش دهند و روزنامه هایی نیز در اختیارشان قرار می گرفت که اخبار روز جنگ را روایت می کردند. ژنرال های آلمانی دائماٌ به حماقت بریتانیایی ها خندیده و آن ها را مسخره می کردند اما نمی دانستند که تمامی این عمارت با دستگاه های شنود کنترل می شود. سرویس های اطلاعاتی بریتانیا به تمامی گفتگوهایی که بین ژنرال های آلمانی اسیر شده رخ می داد گوش می دادند. آن ها از این کار اطلاعات بسیاری در مورد ارتش آلمان و استراتژی ها و تاکتیک هایشان کسب کرده و به ارتباطات نزدیک برخی از فرماندهان ارشد نازی با شخص هیتلر مطلع شدند.

 

موضوعات مرتبط: روش های نظامی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 16 خرداد 1403

۱۰ استراتژی و تاکتیک نظامی هوشمندانه‌ای که نتیجه جنگ های بزرگ را تغییر دادند

از زمانی که چیزی برای منازعه وجود داشته و هر یک از طرفین به داشتن و تملیک آن علاقه داشته اند، انسان ها در حال نبرد با یکدیگر بوده اند. اگر چه دنیای جنگ نسبت به روزهای اولیه آن تغییرات بسیاری داشته است، قوانین کلی همچنان بدون تغییر مانده اند. معمولاً طرفی که برتری عددی و تکنولوژیکی دارد، بدون در نظر گرفتن دیگر فاکتورها، برنده نبرد خواهد بود. اما همانطور که گفتیم معمولاً چنین است نه همیشه. در اندک مواردی دیده شده که ارتش هایی بدون برتری فاحش نسبت به طرف مقابل در میدان نبرد و حتی با داشتن مشکلات و کاستی های بسیار، توانسته اند بر دشمنی پیروز شوند که هم تعداد نیروهایش بیشتر بوده و هم از لحاظ تکنولوژی نظامی پیشرفته تر بوده است.

 

 

موضوعات مرتبط: روش های نظامی
برچسب‌ها: روش شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

ویژه نامه طلیعۀ انقلاب اسلامی (به مناسبت سالروز قیام خونین 15 خرداد)-img

قیام خونین پانزده خرداد سال 1342، نتیجه استبدادگری ها و دین ستیزی های حکومت استبدادی پهلوی بود که برای بقای تاج و تخت خویش و ادامه سلطه استعماری اربابان امپریالیستی اش بر ایران، به انقلاب ننگین و به اصطلاح «سفیدی» دست زد که برای نابودی ارزش ها و باورهای دینی و افزایش وابستگی اقتصادی ایران، برنامه ریزی شده بود؛ حکومتی که برای خشنودی اربابان خارجی خود، به کشتار عمومی دست زد و خون پاک بیش از پانزده هزار تن از مردمان این سرزمین را بر زمین ریخت تا هر چه بیش تر روی «انقلاب سفید» را با تبه کاری هایش سیاه تر کند!

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

قیام خونین 15 خرداد، سرآغاز شكوفایی نهضت و انقلاب اسلامی

اصلاحات ارضی

نخستین اصل اصلاحات پیشنهادی امریکا که در ایران به نام «انقلاب سفید» مطرح شد، «اصلاحات ارضی» بود. اجرای این اصل، ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران را به طور کلی دگرگون می کرد. در آن زمان، در ساختار اجتماعی ایران دو طبقه قدرتمند وجود داشت که با سیاست های شاه و امریکا هم سو نبودند. بنابراین، لازم بود این ساختار دگرگون می شد تا هیچ مانعی بر سر راه عملکردهای شاه قرار نگیرد.

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی

در 16 مهر ماه 1341، دولت علم در حالی که مجلس شورا و سنا تعطیل بود، لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی را در هیأت دولت به تصویب رساند. به موجب این لایحه، قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف و به جای سوگند به قرآن، سوگند به کتاب آسمانی گنجانده شد. هم چنین زنان از حق رأی برخوردار شدند.(1)


1- محمد ایمانی، مؤلفه تاریخی مدنیت ولایی در ایران، تهران، کیهان، 1379، ص 257.

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

رفراندوم

با تهدیدها و اعمال فشار امریکا، سرانجام شاه تصمیم گرفت اصلاحات پیشنهادی امریکا را در ایران اجرا کند. در آن شرایط، مجلس منحل شده بود و شاه به وسیله دولت دست نشانده اسدالله عَلَم قانون وضع می کرد و ملت نیز محکوم به پیروی از آن بودند. برای این که عملکردهای آن ها چشم گیر جلوه کند، نابودی کشور و گسترش سلطه امپریالیسم را «انقلاب سفید» نام نهادند و برای این که در مجامع بین المللی عملکرد آن ها دموکراتیک و آزادانه وا نمود شود، به رفراندوم روی آوردند، ولی از آن جا که رفراندوم در ایران پیشینه خوبی نداشت (در زمان مصدق، دولت به سبب انجام رفراندوم مورد تعقیب قانونی قرار گرفته بود)، نام آن را «تصویب ملی» گذاشتند. شاه که خود را یکه تاز میدان سیاست ایران می دانست، در سخنرانی 19 دی ماه 1341، طرح ابتکاری خویش را چنین اعلام کرد:

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

روضه فیضیه (مروری بر زمینه ها و پیامدهای فاجعه حمله به مدرسه فیضیه در فروردین 1342)-img

حمله به مدرسه فیضیّه

با فرا رسیدن نوروز سال 1342 ه . ش، مردم مسلمان ایران به قم و زیارت حرم حضرت معصومه علیهاالسلام آمده بودند تا هنگام مراسم تحویل سال در مکان مقدسی حضور یابند و با توجه به اوضاع سیاسی کشور، از نزدیک با مراجع و روحانیان در تماس باشند.

امام خمینی رحمه الله در یک تصمیم شجاعانه، عید آن سال را عزای عمومی اعلام کرد و با برشمردن جنایت های رژیم و نقشه ها و دسیسه های دستگاه حاکمه، از جمله وابسته کردن ایران به امریکا و اسرائیل، فاسد کردن جامعه از راه اعزام دختران به خدمت نظامی اجباری و اهانت رژیم به قرآن، اسلام و روحانیت، خواستار کناره گیری دولت از قدرت شد. اگر امام در سخنان پیشین به دولت حمله ور شده بود، این بار خود دستگاه حاکمه را عامل همه جنایت ها و خیانت ها معرفی کرد و شجاعانه به مبارزه رو در رو با رژیم استبدادی شاه برخاست.

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

 

1. استبداد

حکومت های استبدادی بر اساس خفقان، ستم و استعمار توده ها و به بهای زنجیر کردن آزادگان و شکستن قلم ها برپا می شود. حکومت پادشاهی ایران نمونه بارز حکومت های استبدادی و پادشاهی بود که دوامش بر تباهی و غفلت و بیچارگی و رنج مردم می افزود. این رژیم استبدادی برای این که بیش تر به غارتگری بپردازد، خیانت ها و چپاول های خود را زیر لوای انقلاب سفید و اصلاحات پنهان می کرد تا از جنبش های آزادی بخش جلوگیری کند. چپاول گری های رژیم استبدادی شاه، از دلایل مهمی بود که مردم مسلمان و آزاده ایران را علیه رژیم ستم شاهی به خیزش وا داشت و به صف مبارزه کشاند.


 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 15 خرداد 1403

15 خرداد

*تغییر روش های اصلاح طلبانه به براندازی رژیم
كشتار مردم در قیام خونین 15 خرداد، چهره رژیم شاه را كه تا آن زمان تقصیرها را به گردن نخست وزیران خود می‌انداخت افشا نمود و انقلابیون پس از آن با عبور از راه های اصلاح طلبانه، سرنگونی نظام سلطنتی را خواستار شدند و در حقیقت
قیام 15 خرداد و نقطه آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در ایران شد به گونه ای كه پس از آن حادثه انجمن‌های اسلامی در نقاط مختلف پدید آ‌مده و جو غیر اسلامی در دانشگاه ها و دیگر مجامع به آرامی شكسته شده و طلاب، دانشجویان و مردم وارد عرصه جدی با رژیم شدند. و خواهان براندازی این رژیم شده بودند.
جرقه انقلاب اسلامی از سال 1340 زده شده و تا سال 1343 برخی مقدمات همراه بود و در این دوره حركت های اعتراضی مردم به رژیم بیشتر رنگ و بوی مذهبی گرفته و حوزه های علمیه در راس آنها حضرت امام راحل پرچمدار مبارزه شدند.

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1403

عکس رحلت امام خمینی (ره)

فصل اول: از ولادت تا وفات

1 . خاندان

مردم دیندار و شریعتمدار خمین 1، یوسف خان کمره ای را از سوی خود نیابت دادند که به نجف رفته عالمی عامل و مجتهدی روشن بین را با خود به خمین آورد تا امور شریعت و اداره معیشت آنان را به عهده گیرد . یوسف خان که خود از عالمان آن دیار بود، در نجف اشرف از میان عالمان آن شهر علوی، علامه سید احمد موسوی مشهور به "هندی" را یافت که نشان سیادت و شرافت در جبین او پیدا بود . او به "هندی" شهرت یافته بود از آن رو که سالها پیش از این نیای بزرگوارش به انگیزه تبلیغ دین و آیین از نیشابور به کشمیر هجرت کرده بود . پدر سید احمد در همان جا (کشمیر) شاهد شهادت را در آغوش گرفت و از آن پس به رسم و سپاس مردم هند به "دینعلی شاه" لقب گرفت . آن شهید بزرگوار (پدر سید احمد) از نوادگان میرحامد حسین، صاحب عبقات الانوار است .

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1403

عکس رحلت امام خمینی (ره)

کودکی

شهید سید مصطفی موسوی خمینی در سن چهل و دو سالگی، شهد شهادت را نوشید و بزرگترین میراث او پنج فرزند صالح بود: مولود آغا (متولد 1305 قمری)، فاطمه (متولد 1312قمری) مرتضی (متولد 1313قمری) نورالدین (متولد 1315قمری) و روح الله .

روح الله که پنجمین و آخرین فرزند سید مصطفی است، در سحرگاه چهارشنبه، نخستین روز مهرماه سال 1281ه . ش . برابر با بیستم جمادی الثانی 1320 ه . ق . 5 سالروز میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا - سلام الله علیها - دیده خاکیان را به جمال افلاکی خود روشن کرد . نام او یکی از با مسماترین نامهایی است که تاکنون برای انسانی ثبت کرده اند: او به حق روح خدا در کالبد زمان بود و جسم افسرده امتی را جنبش و حیات دوباره داد . آری ، "الاسما تنزل من السما; نامها از آسمان فرود می آیند . "

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1403

عکس رحلت امام خمینی (ره)

ورود به حوزه علمیه

تحصیل علوم اسلامی را امام خمینی پیش از پا نهادن به پانزده سالگی آغاز کرد . مقدمات را نزد برادر ارجمندش: مرحوم آیة الله پسندیده آموخت و تا پیش از هجرت به اراک، از محضر مرحوم میرزا محمود افتخارالعلما مرحوم میرزا رضا نجفی خمینی، مرحوم آقا شیخ علی محمد بروجردی، مرحوم آقا شیخ محمد گلپایگانی و مرحوم آقا عباس اراکی استفاده ها کرد . به گفته برادر، منطق و مطول و سیوطی را نزد او خوانده است . خط و خوش نویسی را نیز نزد یکی از اساتید مدرسه تازه تاسیس آقا حمزه محلاتی آموخت . در سن پانزده سالگی، با پشت سر گذاشتن حوادث تلخ و شیرین و آموختن دروس مقدماتی حوزه، برای ورود به دنیای بزرگترها آماده تر شده بود . آشنایی اش با ادبیات عرب و فارسی بیش از مقدار لازم برای طلبه ها بود . منطق و فنون استدلال را خوب می شناخت . خط را بسیار زیبا می نوشت . اخبار کشور و شهر را پی می گرفت و در همه فعالیتهای مربوط به جوانان مدافع شهر، شرکت می جست . جمعه ها به میدان مشق تیر می رفت تا فنون دفاع را بیاموزد . اینک دو سال و نیم از جنگ بین المللی اول می گذرد . اجساد کشته شدگان جنگ، شهر را به عزا و وبا مبتلا کرده است . موثرترین دارویی که کمابیش از کشتار وبا می کاست ماست بود . اما قشون روس، ماستها را از خانه می گرفتند و خود را ایمن می کردند . مادر گرامی روح الله، هر از گاه فرزندش را با مشکی پر از ماست به در خانه بیماران می فرستاد تا در درمان آنان گامی برداشته باشد . اما خانه پدری روح الله نیز از گزند وبا مصون نماند و نخست صاحبه خانم، عمه شجاع و فداکار و اندکی پس از او هاجر، مادر روح الله، دار فانی را وداع گفت .

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1403

عکس رحلت امام خمینی (ره)

هجرت به قم

نوروز سال 1300ش/1340ق، خمین به استقبال فرزند آیة الله شهید، سید مصطفی موسوی خمینی رفت و او را که از اراک برای دیدار خانواده بازمی گشت در آغوش گرفت . روح الله تقریبا همه اسباب و اثاثیه زندگی را با خود از اراک آورده بود و همین نشان از عزم او به بازنگشتن به اراک داشت . بی شک، دلیل عمده وی به انتخاب قم برای ادامه تحصیل، هجرت آیة الله العظمی حائری یزدی از اراک به قم بود . اما این که مرحوم حائری یزدی چرا قم را برای گستراندن بساط تدریس و مجتهدپروری برگزید، سخن بسیار گفته اند . گویا بعد از ماجرای کودتا و استقرار دولت سیدضیا طباطبایی، معظم له با مشورتها و رایزنیهای بسیار با آگاهان آن روز، به این نتیجه مبارک رسیده بود که باید حوزه علمیه را در ایران از هر جهت گسترش دهد و اراک تناسب چندانی با گسترش حوزه نداشت . قم، هم زیارتگاه حضرت معصومه بود و هم به پایتخت نزدیکتر . از این رو برای جلب طالبان علم، آمادگی و ذابیت بیشتری داشت .

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1403

عکس رحلت امام خمینی (ره)

تشکیل خانواده

27سال از عمر مبارکش می گذشت که همسر گزید . حاصل این پیوند خجسته، سه پسر و پنج دختر بود که از این میان یک پسر و دو دختر، اندکی پس از تولد، دیار باقی را بر دار فانی برگزیدند . همسر گرامی آن بزرگمرد، دختر حاج میرزا محمدثقفی از روحانیون تهران است . روح الله جوان، پدر و مادری نداشت که برای او به خواستگاری دختری بروند و خود نیز چنان در درس و سیاست و عرفان فرو رفته بود که از همسرگزینی و تشکیل خانواده، نه سخن می گفت و نه چندان بدان می اندیشید . پیشنهاد این پیوند مبارک را سید محمد صادق لواسانی، دوست و هم درس امام بدو داد . روح الله جوان، چندین بار به خانه میرزا محمد ثقفی تهرانی، پیغام فرستاد و آنان را از نیت خود باخبر کرد . اما "قدس ایران" که دختری دبیرستانی بود و سخت به تحصیل و زندگی در تهران خو کرده بود، هربار پاسخ منفی داد . 20تا اینکه بر اثر خوابی که خود آن را بیان کرده است، زندگی در قم با روح الله را پذیرفت و سعادتی را که در کارنامه او نوشته بودند، امضا کرد .

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 14 خرداد 1403

عکس رحلت امام خمینی (ره)

آغاز نهضت

سیاست و شیوه کشورداری زمامداران، هماره در کانون توجه حضرت امام خمینی قرار داشت و ایشان در هیچ دوره ای از زندگی پربار خود، از مسئولیتهای اجتماعی شانه خالی نکرد . لیکن اولین دوره فعالیت سیاسی امام خمینی به لحاظ اهمیت و تاثیرگذاری مستقیم، مربوط به سالهای پس از شهریور 1320 (ه . ش) است . شهریور 20، در تاریخ معاصر ایران، اهمیت بسزایی دارد; زیرا در این ماه، پرونده سیاه و پربرگ رضاخان بسته شد و پرونده ای سیاه تر و اسف انگیزتر گشوده گردید .

بارزترین نمود برخورد حکومت رضاخانی با امام خمینی تعطیل کردن درس اخلاق ایشان در مدرسه فیضیه بود . نخستین درسی که امام راحل پس از رحلت آیة الله العظمی حائری آغاز کرد و با استقبال طلاب و مردم کوچه و بازار مواجه شد، درس اخلاق بود . امام در این درس، به مناسبتهای مختلف اشاراتی گویا، و گاه کنایه آمیز به وضعیت حکومت و اسلام زدایی پهلوی اول مطرح می فرمودند . ماموران شهربانی حکومت تازه تاسیس پهلوی در قم، از ادامه این درس در فیضیه جلوگیری کردند و آقا روح الله نیز درس خود را به مدرسه حاج ملاصادق منتقل کرد . کتاب "اربعین حدیث" از نتایج این درس اخلاقی - عرفانی است .

 

موضوعات مرتبط: مناسبتی