کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 36
بازدید هفته : 6200
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 55644
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1403

فرزندان حضرت آدم و حوا چگونه ازدواج کردند؟

ازدواج آدم با حواء

ازدواج آدم با حواءآدم و حواء به فرمان خداوند ازدواج کردند و خداوند از آدم خواست که حواء را به سمت خویش فرا خواند و آدم از حواء خواست اما او نزد آدم نیامد. در عوض از آدم خواست تا نزد حواء رود و این آدم بود که به طرف حواء رفت و اگر آدم نیز این کار را نمی کرد جریان آفرینش به گونه ای دیگر تغییر می یافت.

موضوعات مرتبط: تاریخ انبیاء
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1403

عصر تاریخی شدن دین
توفان نوح سرآغاز عصر تاریخی شدن دین الهی است.آگاهی تاریخی ما درباره پیامبران پیش از نوح، چنان‏که دیدیم، بسار اندک و بی‏شاخ و برگ است.شاخ و برگهایی نیز که بعدها به آن افزوده شد با اطلاعاتی که امروزه از راه باستان شناسی، زبان شناسی و علوم دیگر به دست می‏آید، انطباق ندارند.شخصیت، پیام و زندگی آنان با افسانه‏های اقوام و مللی که در طول تاریخ پیدا شده و از میان رفته‏اند، در آمیخته است.بنابراین، می‏توان گفت:توفان سرآغاز فصل جدید از تاریخ معنویت و رابطه رمزآلود انسان با ماورای طبیعت است.1

موضوعات مرتبط: تاریخ ادیان
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1403

توفان در اساطیر دلتا
در اساطیر بین النهرین، توفان جایگاهی ویژه دارد.در سال 1872 م جورج اسمیت، از پیشگامان آشور شناسی، اعلام کرد در میان الواح گلی فراوان کتابخانه آشور بانیپال، شرحی درباره توفان و سیل کشف کرده که بی‏اندازه به روایت تورات شباهت دارد. داستانی که او در دست داشت، همان حماسه«گیلگمش»است.گیلگمش پادشاه اوروک این داستان را از«اوت نپشتیم»تنها مردی که عمر جاودانه نصیبش شده است، چنین می‏شنود:
«در زمانی نامعلوم، هنگامی که شوروپاک یک شهر قدیمی بود، خدایان تصمیم گرفتند سیلی جاری سازند که نژاد انسان گناهکار را نابود کند.اما«اثا»بر اوت نپشتیم به طور پنهانی گفت تا خانه‏اش را ویران سازد، اموالش را رها کند، کشتی بسازد و ذریّه تمام موجودات زنده را در آن بنهد و خودش را برای بدترین اوضاع آماده سازد.بزودی کشتی عظیم هفت طبقه آماده گردید.هنگامی که هوا چنان منقلب شد که دیدنش ترسناک بود، اوت نپشتیم دریافت که زمان توفان فرا رسیده است.لذا به درون کشتی رفت و درهای آن را بست.وقتی نور صبحگاهی تابید، ابر سیاهی از افق دوردست پدیدار شد که خبر از مهیبترین توفانها و رعد و برق می‏داد.حتّی خدایان دچار وحشت شدند.روز هفتم، توفان آرام گرفت و اوت نپشتیم پنجره را گشود، همه چیز ساکت شده بود.به زانو افتاد و گریست.کشتی بر کوه یسیر به خشکی نشسته بود.پس از یک هفته اوت نپشتیم کبوتری را رها کرد که برگشت، سپس پرستویی را فرستاد که او نیز برگشت، آن‏گاه زاغچه‏ای را فرستاد که زمین را یافت و برنگشت.»

موضوعات مرتبط: تاریخ معاصر
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 1 شهريور 1403

مشترکات ادیان ابراهیمی


به نوح وحی شد:جز آنها که تاکنون ایمان آورده‏اند، کسی ایمان نخواهد آورد.او نیاید از کارهایی که می‏کنند غمگین باشد. 5 نوح که تبلیغ دین را بیش از این مفید نمی‏دید، قوم را نفرین کرد و گفت:
«ربّ لا تذر علی الأرض من الکافرین دیّارا انّک ان تذرهم یضلّوا عبادک و لا یلدوا الاّ فاجرا کفّارا» 6
پروردگارا، کسی از این کافران را بر روی زمین مگذار، چون اگر آنها بمانند، بندگانت را گمراه می‏سازند، و، از نسل آنان جز گروهی فاجر و بی‏ایمان به وجود نخواهد آمد.
و در حق پیروان خود طلب آمرزش کرد. 7 و خدا خواست او را اجابت کرد. 8

موضوعات مرتبط: تاریخ ادیان
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

کتاب‌هایی برای شروع مطالعه جامعه‌شناسی

دگرگونی رابطه کار و فراغت

مفهوم " جامعه ی مابعد صنعتی" (بل(21) 1974؛ گروز(22) 1982؛ تورن(23) 1971) و مباحث مربوط به "اهمیت رو به افول کار" (کاپلان(24) 1975؛ کلی(25) 1983؛ رابرتز(26) 1978) از چند جهت مضامین مشترکی دارند که به نظریه های معاصر درباره ی جامعه شناسی فرهنگ پست مدرن انجامیده اند، به خصوص درباره ی ارتباط فرهنگ پست مدرن، با شکل گیری طبقه ی متوسط جدید یا طبقه ی خدماتی (بوردیو 1984؛ فدرستون 1984؛ لش و اوری 1987؛ سوینگ(27) و دیگران 1992).

مصرف عامل اصلی هویت جوانان

همانطور که دیده ایم در این تحلیل ها به صورتی فزاینده به مصرف، و نه تولید، به عنوان عامل تعیین کننده ی اصلی هویت های معاصر توجه می شود. در این تحلیل ها، جامعه شناسی فراغت توجه خود را از تقابل کار– فراغت، که اساس کار پارکر است (پارکر(28) 1971و 1983)، نه فقط به سمت بررسی معیارهای اجتماعی دیگری مثل جنسیت (دیم(29) 1986؛ گرین(30) 1990) و قومیت (هیدیج(31) 1979 و 1987؛ گیلوری(32) 1987) بلکه به سوی مسأله نفس مفهوم فراغت، گردانده است.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403


 

رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی


در الگوی امتداد

کار و فراغت تقریباً غیرقابل تمییزند. کار بخش مرکزی زندگی است و علایق کاری بر فراغت غلبه دارد و در فراغت نیز دنبال می شود. از نظر پارکر چنین الگویی بین کسانی دیده می شود که موقعیت شغلی آنها مستلزم بالاترین سطوح تحصیلی و آموزش حرفه ای است.

در الگوی تضاد

فعالیت های فراغتی در تقابل شدید با فعالیت های کاری قرار می گیرد. این دو فعالیت کاملاً متمایزند و کار کردن اساساً برای تأمین کردن فرصتی برای فراغت است. بنابراین کار اهمیت ثانوی و ناچیزی دارد و سرمایه گذاری اصلی روی فعالیت های فراغتی صورت می پذیرد. به نظر پارکر این الگو در میان کسانی دیده می شود که در مشاغل غیرماهرانه و یدی مثل کارگران خط تولید کارخانه ها، کار می کنند.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403
رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی


بوردیو هم فراغت را در مسئله‌ی مورد غلاقه‌ی خود یعنی تمایز پیدا و تحلیل کرد

همانطور که خود بوردیو استدلال می کند تمایزهای اجتماعی را می توان در مجموعه ی متنوعی از اعمال اجتماعی مشاهده کرد، از جمله اعمالی که بطور سنتی مربوط به فراغت می شوند مثل تعطیلات، ورزش ها، مطالعه، موسیقی، سینما و سایر امور ذوقی.

به عقیده ی بوردیو این زمینه ها را می توان به لحاظ میزان سرمایه های اقتصادی و فرهنگی کسانی که در آنها جای دارند بررسی کرد و نقشه ی اجتماعی و فرهنگی موقعیت اجتماعی و خط سیر اجتماعی آن ها را در جامعه ترسیم کرد.

 

موضوعات مرتبط: اجتماع شناسی
برچسب‌ها: اجتماع شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

اظهار نظر مشركان درباره قرآن

مشركان مكه گسترش دعوت پيامبر اسلام (ص) را خطر بزرگى براى خود و منافع سياسى و اقتصادى خود مى ديدند و به هيچ وجه حاضر نبودند اسلام به مثابه يك دين جديد كه همه بنيادهاى فكرى و فرهنگى و سياسى و اقتصادى آنها را فرو مى ريزد، استوار گردد.
مشكل بزرگ مشركان مكه ، جذابيت و حلاوت قرآن بود كه مردم را به سوى خود جذب مى كرد. اين امر موجب نفوذ پيامبر اسلام در دلهاى مردم و در نتيجه آشنايى آنها با تعليمات اسلام و پذيرش دين مى شد. از اين رو مشركان مكه براى مقابله با اين خطر كه منافع آنها را تهديد مى كرد بايست درباره قرآن و نفوذ آن چاره اى مى انديشيدند. از طرفى جاذبه و حلاوت قرآن و اسلوب شگفت انگيز آن در حدى بود كه آنها نمى توانستند كوچك ترين عيب و نقصى در آن بيابند. درماندگى آنها به حدى بود كه براى جلوگيرى از نفوذ قرآن تهمتهاى واهى به پيامبر اسلام (ص) روا مى داشتند او را ديوانه ، ساحر، كاهن ، شاعر، يا بسيار دروغگو ياد مى كردند.
قرآن كريم اين تهمتها را در آيات متعددى بيان مى كند:

 

موضوعات مرتبط: تاریخ اسلام
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

آنچه پیامبر خاتم از پیروانش انتظار دارد

 

ديگر تهمتهاى مشركان

درماندگى مشركان در برابر انتشار سريع اسلام و به خطر افتادن منافع آنها سبب شد كه مشركان همزمان با شكنجه و آزار مسلمانان ، تهمتهايى به پيامبر اسلام (ص) روا دارند تا شايد مقام و مرتبه و اعتبار او را پايين بياورند و اسلام و قرآن را در نظر مردم خرد كنند و از گرايش مردم به اسلام جلوگيرى نمايند.
قرآن از اين تهمتها چنين ياد مى كند:

الف ) معلم داشتن پيامبر

مشركان مى گفتند مطالب و موضوعات قرآن وحى آسمانى نيست ، بلكه محمد (ص) آنها را از برخى از دانايان عصر خود يا از دانشمندان يهود و نصارا گرفته و سپس به صورت قرآن عرضه كرده است . آنها قرآن را همان افسانه هاى پيشينيان يا افترا بر خدا ياد مى كردند كه در ساختن آن ، افرادى محمد (ص) را يارى كرده اند:

 

موضوعات مرتبط: تاریخ اسلام
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 31 مرداد 1403

 

بهانه جويى هاى مشركان

اذيتها و تهمتهاى مشركان هرگز نتوانست تلاش خستگى ناپذير پيامبر اسلام (ص) را در جهت تبليغ دين و مبارزه با شرك و بت پرستى متوقف سازد.
مشركان مكه كه خود را در تنگنا ديدند و در برابر دعوت پيامبر و اصرار آن حضرت به ترك بت پرستى درمانده شدند، بهانه ها و عذرهايى آوردند تا خود را از تنگنا برهانند.
برخى از بهانه هاى مشركان مكه عبارت اند از:
الف ) اگر اسلام را بپذيريم مشركان ديگر ما را مى آزارند و ما را از سرزمينمان بيرون خواهند كرد.
قرآن پاسخ مى دهد كه آنها در حرم امن الهى هستند و همه گونه نعمت در اختيارشان است و چنين چيزى اتفاق نخواهد افتاد:

 

موضوعات مرتبط: تاریخ اسلام
برچسب‌ها: تاریخ شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

مهارت های زندگی

اصطلاح مهارت های زندگی به توانایی‌هایی اشاره دارد که هر فرد برای داشتن زندگی باکیفیت و ساختن مسیر خود در زندگی به آنها نیاز دارد. این مهارت‌ها به عنوان ابزار، به فرد کمک می‌‌کند تا به طور موثر با چالش‌های زندگی خود روبه‌رو شود. پس با وجود چالش‌های فراوان در طول زندگی، مهارت‌های بسیاری وجود دارد که هر فرد متناسب با چالش‌های زندگی خویش، می‌تواند از آن ها بهره‌ مند شود. این مهارت‌ها بسته به شرایط زندگی، فرهنگ، عقاید، سن و موقعیت‌ جغرافیایی می‌تواند متفاوت باشد. با این‌حال سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق‌ کودکان‌ سازمان‌ ملل‌ متحد (UNICEF) حوزه‌های کلیدی و مهم این مهارت‌ها را شناسایی کرده‌اند.

 

موضوعات مرتبط: مهارتهاي زندگی
برچسب‌ها: مهارتهای زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

حل مسئله و تصمیم گیری از ارکان اصلی مهارت های زندگی است

۳ تفکر خلاق:

تفکر خلاق فرد را قادر می‌سازد تا جایگزین‌های موجود برای دیدگاه و رفتار خود را بشناسد و از تجربه کنونی، فراتر نگاه کند. تفکر خلاق به افراد کمک می‌کند تا پیامدهای مختلف رفتار یا عدم اقدام به آن را کشف کنند و به موقعیت‌های زندگی روزمره‌، به گونه‌ای سازگار و انعطاف‌ پذیر پاسخ دهند. همچنین این نوع تفکر درجهت ارتقاء مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله نیز کمک کننده‌ است.

 

موضوعات مرتبط: مهارتهاي زندگی
برچسب‌ها: مهارتهای زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

همدلی یعنی توانایی درک احساسات دیگران را داشته باشیم

۸ خودآگاهی:

خودآگاهی باعث می‌شود فرد از خود، ویژگی‌های شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، نیازها، اهداف و امیالِ خود، آگاه شود. همچنین خودآگاهی، اغلب پیش‌ نیازی برای برقراری ارتباطات مؤثر، بهبود روابط بین‌فردی و ایجاد همدلی با دیگران است.

۹ مواجهه موثر با احساسات:

این مهارت به این توانایی اشاره دارد که فرد بتواند احساسات را در خود و دیگران بشناسد، از چگونگی تأثیر آنها بر رفتار آگاه شود و توانایی پاسخ مناسب به احساسات را داشته باشد. اجتناب از تجربه احساسات شدید مانند خشم یا غم و اندوه می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی روان داشته باشند.

 

موضوعات مرتبط: مهارتهاي زندگی
برچسب‌ها: مهارتهای زندگی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی (س)

علم اخلاق از دیدگاه امام خمینی: امام خمینی (س) علم اخلاق را علم به مهلکات و منجیات خُلقی و تربیت قلبی و کیفیت تحصیل فضایل و رهایی از رذایل می داند و از جمله مبانی اخلاق اسلامی عبارتند از: ۱- توحیدی بودن: علم اخلاق مقدمه برای تهذیب نفوس و رسیدن به معرفت و توحید است؛ زیرا با رذیلت های اخلاقی که حجاب قلب محسوب می شوند، انسان نمی تواند به مقصد اصلی که معرفت و توحید است برسد.(۱) ۲- فطری بودن: از دیدگاه امام خمینی انسان بر اساس فطرت خود متوجه خیر و  کمال است و از نقص و شرور تنفر دارد(۲) و معتقد است فطرت انسان بر استقامت و حب به خیر سرشته شده است؛ اما انسان به سبب مشغول شدن به کثرات و عالم طبیعت، سبب حجاب بر فطرت خویش می شود.(۳) ۳- اختیاری بودن: امام خمینی معتقد است اکتساب اخلاق خوب یا بد به اختیار انسان می باشد و بر این باور است که تمام اخلاق ملکات نفسانی تا در این عالم ماده و حرکت و تغییر و تجدد هستند قابل تغییرند و انسان می تواند با اختیار خود ملکات خود را به صفات مقابل آن تبدیل کند و دلیل بر این مدعا افزون بر (برهان و تجربه، دعوت انبیاء و شرایع الهی است.(۴) ۴- عقلی بودن: امام خمینی حسن و قبح افعال را عقلی می داند و آن را از مدرکات عقل عملی می شمارد مانند ادراک حسن عدل و قبح ظلم.(۵)

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم اخلاق

نکته ها1- تعریف علم اخلاق

در این جا لازم است قبل از هر چیز به سراغ تعریف اخلاق برویم؛ «اخلاق» جمع «خلق» (بر وزن قفل) و «خلق» . (بر وزن افق) می باشد، به گفته «راغب» در کتاب «مفردات» ، این دو واژه در اصل به یک ریشه باز می گردد، خلق به معنی هیئت و شکل و صورتی است که انسان با چشم می بیند و خلق به معنی قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود.

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 30 مرداد 1403

علم‌النفس و اخلاق

چکیده

واژه دیر آشناى اخلاق آنگاه که با کلماتى چون فلسفه ترکیب مى‏شود، گاه با کج فهمى‏هایى همراه مى‏گردد; چنان که بسیارى را گمان بر این است که «فلسفه اخلاق‏» چیزى جز فایده و ضرورت رعایت آداب اخلاقى نیست . نویسنده در این مقاله وجوه تمایز علم اخلاق و فلسفه اخلاق را بر مى‏شمارد و بر آن است تا به صورتى گذرا، تفاوت آنها را تبیین نماید . پیش از بیان تفاوت علم اخلاق با فلسفه اخلاق شایسته است ابتدا نگاهى گذرا به مفردات این دو اصطلاح یعنى واژه‏هاى «علم‏» ، «اخلاق‏» و «فلسفه‏» بیافکنیم تا با دقت و بصیرت بیشترى به بحث اصلى بپردازیم .

 

موضوعات مرتبط: علم شناسی
برچسب‌ها: علم شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

نگاهی به حقوق زنان در قوانین ایران

ارث
یکی دیگر از عرصه‌های تفاوت میان زن و مرد که با روح حاکم در کنوانسیون در تعارض است، حکم اسلام در مورد ارث است که بر مبنای آن، ارث زن در مواردی متفاوت از ارث مرد است. در زمان ظهور اسلام و نزول قرآن کریم، محرومیت زنان از ارث در میان همه اقوام و ملل بشری در سطح دنیا رواج داشت و زن به هیچ یک از عناوین همسری، مادری، دختری و یا خواهری ارث نمی‌برد.[118] اسلام در این زمینه انقلابی بوجود آورد و اولین نظام حقوقی جهان بود که به زنان حق ارث عطا کرد.[119] در آن دوران نه تنها حق ارث برای زنان تشریع شد، بلکه از به ارث برده شدن زنان نیز منع گردید.[120] اما این که چرا سهم الارث زنان با مردان یکسان نیست و جنسیت در این میان تا چه اندازه دخیل بوده است، نکته‌ای است که پاسخ آن از مطالب پیشین تا حدود زیادی معلوم است، اما برای تبیین بیشتر این مسأله، توجه به این نکته مفید خواهد بود که در نظام حقوقی اسلام سهم‌الارث زن بر حسب عناوین موجب ارث متفاوت است و بر حسب این سهم‌الارث نیز تفاوت می‌یابد. این عناوین عبارتند از:

موضوعات مرتبط: حقوق زن در اسلام
برچسب‌ها: حقوق زن در اسلام
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

فلسفه حجاب:
در این جا به بیان برخی از حکمت‌های این حکم الهی می‌پردازیم:


1- حجاب یکی از عوامل مؤثر در حفظ کیان خانواده است و به دلیل آن که خانواده هسته مرکزی اجتماع به حساب می‌آید، تأثیر این عامل را باید در نهایت به نفع اجتماع نیز دانست. آزادی بی قید و بند زن در خودنمایی و تحریک مردان بیگانه با حجاب محدود می‌شود و این خودنمایی و تحریک از خارج به داخل خانه انتقال می‌یابد و در راه همسر و ارضای نیازهای او به کار گرفته می‌شود که در نهایت، تحکیم هرچه بیشتر بنیان روابط زناشویی را به همراه خواهد داشت. احساس نیاز به خودنمایی و جلب نظر و جلوه‌گری آنگاه که در خارج از خانه کاملاً پاسخ داده شود، جایی برای ارضای آن در درون خانه و برای همسر نخواهد ماند و این سردی ارتباطات همسری را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، زنی که تمام دل مشغولی او خارج از خانه است، در رابطه با فرزندان نیز عنصر موفقی نخواهد بود.

موضوعات مرتبط: حقوق زن در اسلام
برچسب‌ها: حقوق زن در اسلام
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

سن ازدواج
طبق ماده 1041 قانون مدنی، سن ورود به ازدواج همان سن بلوغ است و سن بلوغ، طبق تبصره 1 ماده 1210 در پسر 15 سال و در دختر 9 سال شناخته شده و طبق ماده واحده مصوب 7/8/1379 اصلاح تبصره ذیل ماده 1041 قانون اصلاح موادی از قانون مدنی مصوب 14/8/70 سن ورود به ازدواج برای پسر 18 سال و برای دختر 15 سال خواهد بود، البته ازدواج پیش از رسیدن به این سن، منوط به اجازه از دادگاه است. در برخی روایات سن بلوغ ازدواج 9 سالگی اعلام شده است و در برخی سن دیگری، اما آنچه مهم است این که در همه این روایات میان زن و مرد در سن بلوغ و در نتیجه، سن ازدواج تفاوت وجود دارد. این تفاوت در سن بلوغ میان مرد و زن به دلیل امور طبیعی(حیض) است که در دختران وجود دارد.[131]

موضوعات مرتبط: حقوق زن در اسلام
برچسب‌ها: حقوق زن در اسلام
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 29 مرداد 1403

نگاهي به خاطرات دوران دانشجويي افلاك نشينان

نگاهي به خاطرات دوران دانشجويي افلاك نشينان

مرور خاطرات دوران دانشجويي افرادي كه در راه ايمان و ايثار آگاهانه از خاك گذشتند و به افلاك رسيدند، ياريگر رهجويان حقيقت بويژه جوانان دانشجو در رسيدن به هدف است.

به گزارش ايرنا، مروري كوتاه بر خاطرات برخي از شهدا در اين دوران نشان مي دهد كه تحصيل علم و دانش كوچك ترين خللي به تعهدات و پايبندي آنها به اخلاق و توصيه هاي دين وارد نكرد از اين رو شايسته است تا جوانان و دانشجويان امروز از سيره و زندگي اين انسان هاي وارسته درس بگيرند.

موضوعات مرتبط: افلاک نشینان
برچسب‌ها: افلاک نشینان