کد قالب کانون روش علمی چیست؟ (مراحل روش علمی با مثال)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1677
بازدید دیروز : 1590
بازدید هفته : 10018
بازدید ماه : 24919
بازدید کل : 181827
تعداد مطالب : 2511
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 2 خرداد 1403

روش علمی چیست؟

تعریف روش علمی

روش علمی یک روش استاندارد است که دانشمندان از آن برای آزمایش فرضیه ها، ایجاد نظریه ها و تئوری های (تئوری ها) و کسب دانش در مورد آنچه که در ذهن دارند، استفاده می کنند.

روش علمی یک فرآیند جمع آوری داده و پردازش اطلاعات است.

تعریف دیگر روش علمی عبارتست از:

روش کشف دانش در مورد دنیای طبیعی (natural world) بر اساس پیش بینی های نقض پذیر (فرضیه ها)، آزمایش های تجربی و توسعه نظریه هایی که داده های شناخته شده را بهتر توضیح می دهند.

تمام رشته ها و زمینه های علمی با استفاده از روش علمی یکپارچه شده اند. روش علمی یک متدولوژی عینی را برای آزمایش های علمی ارائه می دهد که منجر به تفسیر های بی طرفانه از جهان می شود و دانش را تصحیح و آن را به پیش می برد.

روش علمی فرآیندی برای انجام آزمایشاتی است که برای بررسی مشاهدات و پاسخ به سوالات مورد استفاده قرار می گیرد.

اما آیا این بدان معناست که همه دانشمندان دقیقا همین روند را دنبال می کنند؟ مسلما نه.

برخی از زمینه های علمی را راحت تر از بقیه می توان مورد آزمایش قرار داد.

به عنوان مثال، هنگامی که دانشمندان چگونگی تغییر ستاره ها با  افزایش سن یا چگونگی هضم غذا توسط دایناسورها را مورد مطالعه قرار می دهند، آن ها نمی توانند عمر یک ستاره را میلون ها سال به جلو ببرند یا برای آزمایش فرضیه های خود تست های پزشکی را در خصوص تغذیه دایناسورها انجام دهند.

تصحیح و بهبود روش علمی

هنگامی که آزمایش مستقیم امکان پذیر نباشد، دانشمندان روش علمی را تغییر می دهند.

در واقع، احتمالا به اندازه تعداد دانشمندان، نسخه های متفاوتی از روش علمی وجود دارد! اما حتی زمانی که روش علمی اصلاح می شود، هدف دست نخورده باقی می ماند:

رابطه بین علت و معلول با پرسیدن سوال، جمع آوری و بررسی دقیق شواهد و مشاهده و بررسی ترکیب اطلاعات موجود برای حصول یک پاسخ منطقی، کشف می شود.

با وجود اینکه ما روش علمی را به عنوان روشی با یک سری از مراحل نشان می دهیم اما به یاد داشته باشید که اطلاعات جدید یا تفکرات نو ممکن است سبب شود که یک دانشمند به عقب بر گردد و مراحل را مجددا از هر نقطه ای در طول فرآیند تکرار کند.

یک فرآیند مانند روش علمی که دارای تناوب و تکرار است، یک فرآیند تکراری (iterative process) نامیده می شود.

چه شما در حال انجام یک پروژه برای یک جشنواره علمی، فعالیت علمی کلاسی (کلاس درس) یا تحقیقات مستقل باشید چه هر گونه تحقیق علمی متفاوت دیگر، درک مراحل روش علمی به شما کمک خواهد کرد که روی پرسش علمی خود تمرکز کنید و از طریق مشاهدات و جمع آوری داده ها تا حد امکان برای پاسخ به سوال تلاش کنید.

روش علمی ابتدا توسط فرانسیس بیکن (1626-1561) عینیت یافت و این امکان را فراهم می کند تا راه حل های عقلانی و منطقی برای بسیاری از زمینه های علمی ارائه گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: روشهای علمی
برچسب‌ها: روش شناسی