کد قالب کانون معنای نبوّت و رسالت

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1713
بازدید دیروز : 1590
بازدید هفته : 10054
بازدید ماه : 24955
بازدید کل : 181863
تعداد مطالب : 2511
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 18 خرداد 1403

آیا میدانید؛ تفاوت بین نبوت و رسالت در چیست؟

معنای نبوّت و رسالت

1. تعریف نبی و رسول

نبی در لغت، هم به معنای «صاحب خبر» و هم به معنای « مرتفع» است. اگرچه معنای اوّل نبی، مفهومی عام داشته و شامل هرصاحب خبرویا آورندۀ خبری می شود، لکن در کلام عرب و آیات و روایات، تنها دربارۀ صاحبان خبر خاص از ناحیۀ خدای تعالی به کار رفته است.

رسول در لغت به کسی گفته می شود که از سوی فرد دیگری برای رساندن پیامی فرستاده می شود و بدین ترتیب، نقش واسطه میان فرستنده و اشخاصی که به سوی آنها فرستاده شده را ایفا می نماید. این واژه در کلام عرب و آیات و روایات، اختصاصی به پیامبران الهی که واسطۀ میان خدا و خلق هستند نداشته و در مفهوم عامّ خود به کار رفته و شامل انسان و غیر انسان می شود. به عنوان مثال، در قرآن کریم گاهی واژۀ رسول در مورد فرشتگان الهی به کار رفته است.(1)


1- ر.ک: سورۀ انعام، آیۀ 61؛ سورۀ حج، آیۀ 75.

ویا در روایتی،  از امام باقر (علیه السّلام) در مورد رسولی سؤال می شود که نه از جنس فرشتگان و بشر بوده و نه از جنس جنّیان، و آن حضرت در جواب به کلاغی اشاره می فرمایند که خداوند متعال او را فرستاد تا به قابیل نشان دهد چگونه جسد برادرش را دفن کند. (1)

2. تفاوت نبی و رسول

اگر از نبی و رسول معنای خاصّ آن دو، یعنی فرستادۀ خدای تعالی مورد نظر باشد، این پرسش پیش می آید که نبی و رسول چه فرقی با هم دارند و چه نسبتی میان این دو وجود دارد؟

در روایات اهل بیت (علیهم السّلام) این دو مقام از هم تفکیک شده و نسبت میان آنها همانند نسبت میان ایمان و اسلام بیان گشته است. به این معنی که تمام رسولان الهی نبی هم هستند، ولی چنین نیست که تمام انبیای الهی رسول هم باشند، بلکه تنها برخی از انبیا، رسول هم هستند. به همین

جهت است که رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) انبیای الهی را صد و بیست و چهار هزار نفر معرفی نموده و بیان می فرمایند که از میان آنان تنها سیصد و سیزده نفر علاوه بر مقام نبوّت، مقام رسالت نیز داشته اند.(2)


1- ر.ک: احتجاج، ج2، ص329.

2- ر.ک: خصال، ج2، ص524؛ بحار الأنوار، ج11، ص32.

در روایات دیگر، توضیح بیش تری در مورد تفاوت نبی و رسول آمده است. از جمله اینکه نبی صدای فرشتۀ وحی را می شنود و او را در خواب می بیند، ولی در بیداری شخص او  را مشاهده نمی کند؛ در حالی که رسول علاوه بر آنکه صدای فرشتۀ وحی را می شنود و او را در خواب می بیند، در بیداری هم توانایی مشاهده فرشتۀ وحی را دارد. امام باقر (علیه السّلام) در این باره می فرمایند:

النَّبِیُّ الَّذِی یرَی فِی منَامِهِ ویَسْمَعُ الصَّوتَ وَلَا یُعَایِنُ الْمَلَکَ وَ الرَّسُولُ الَّذِی یَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ یَری فِی الْمَنَامِ وَیُعَاینُ الْمَلَکَ.(1) نبی شخصی است که در خواب می بیند و صدا را می شنود و فرشته را مشاهده نمی کند؛ و رسول شخصی است که صدا را می شنود و در خواب می بیند و فرشته را مشاهده می کند.

نکتۀ دیگری که در این جا لازم است متذکّر گردیدم آنکه: اگرچه معنای لغوی رسول، «مأمور به تبلیغ بودن» را نیز در بردارد، امّا از نظر قرآن و روایات این مطلب اختصاصی به رسول نداشته و در معنای نبی و رسول چنین چیزی لحاظ نگشته است ، بلکه در استعمال قرآن و روایات، هردو واژۀ نبی و رسول متعلَّق

بعث» و «ارسال» قرار گرفته اند. به عنوان نمونه، خدای تعالی

می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ »(2)؛

رسول و نبیّی پیش از تو نفرستادیم .


1- کافی، ج1، ص176؛ بحار الأنوار، ج11، ص41.

2- سورۀ حج، آیۀ 52.

در نتیجه نبی و رسول هر دو در مواردی از سوی خداوند متعال برای ابلاغ اموری به مردم مأموریت می یابند.

3. تجزیه پذیری نبوّت

به عنوان آخرین نکته، باید توجّه داشت که نبوت فی حدّ نفسه قابل تجزیه نبوده و دارای اجزا نمی باشد، بلکه منظور از آنچه در برخی از روایات تحت عنوان تجزیه پذیری نبوّت، و با تعابیری همچون هفتاد یا چهل و پنج جزء داشتن نبوّت مطرح می شود،(1) تجزیه پذیری نبوت از جهت طرق واسباب و خبرهایی است که انسان آنها را دارا می شود.


1- ر.ک: کافی، ج 8، ص90؛ خصال، ج1، ص178؛ بحار الأنوار، ج58، ص 177 و ج68، ص343.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی