کد قالب کانون معرفت نبی و ایمان به او

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2179
بازدید دیروز : 1590
بازدید هفته : 10520
بازدید ماه : 25421
بازدید کل : 182329
تعداد مطالب : 2511
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 19 خرداد 1403

 

 https://123project.ir/wp-content/uploads/2022/06/%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-350x350.jpg

2. معنای وجوب ارسال رسل از نظر متکلّمان

از آن جایی که متکلّمان عدلیّه به جای حسن و قبح شرعی و یا اعتباری، قائل به حسن و قبح عقلی می باشند، معتقدند ارسال رسولان لطفی است که از باب حسن و قبح عقلی بر خداوند متعال واجب می باشد؛ چراکه عدم ارسال رسولان از سوی خدای تعالی، در واقع نقض غرض خداوند از خلقت می باشد، که عقلاً قبیح بوده و با حکمت الهی سازگار نمی باشد. در نتیجه بر خدای تعالی لازم است پیامبرانی را به سوی خلقش بفرستد. آیت الله سبحانی ضمن اشاره به نقش کلیدی مسألۀ حسن و قبح عقلی در بسیاری از مسائل مهمّ کلامی و مباحث فکری و اعتقای(2) ، مسألۀ لزوم لطف بر خدای تعالی و وجوب بعثت پیامبران را مبتنی بر همین اندیشه دانسته است .(3)


1- عقاید الامامیّه، ص 51.

2- ر.ک: حسن و قبح عقلی، ص12.

3- ر.ک: حسن و قبح عقلی، ص145- 147.

قاضی ابن بَرّاج در مورد وجوب لطف بر خداوند متعال

می نویسد:

لطف بر خدا واجب است. پس لطف عبارت است از نصب دلیل ها و کامل کردن عقل و ارسال رسولان در زمانشان و بعد از انقطاع آنها ابقای امام، تا رشتۀ غرض الهی قطع نگردد.(1)

خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این باره می فرماید:

همانا لطف واجب است برای اینکه تحصیل غرض بدان وابسته است.(2)

همچنین شیخ طوسی معتقد است همان طور که اگر کسی مهمانی را به هدف حضور در منزلش و صَرف طعام دعوت نماید ولی امکانات لازم برای این منظور را تهیّه نکند یا درب را به روی آن فرد ببندد، از نظر عقلا مستحقّ مذمّت و نکوهش خواهد بود، منع لطف از سوی خدای تعالی و عدم ارسال پیامبران نیز عقلاً قبیح شمرده می شود و به همین جهت است که چنین لطفی بر خداوند واجب و لازم می گردد.(3)

در مورد نظریۀ شیخ مفید در این مسأله نیز باید گفت:

اگرچه شیخ مفید وجوب لطف را از باب جود و کرم دانسته(4)


1- جواهر الفقه، ص 247.

2- شرح تجرید الإعتقاد، ص 324.

3- ر.ک: الإقتصاد، ص80.

4- ر.ک: اوائل المقالات، ص59.

واین اختلاف میان کلمات و الفاظ او با سایر متکلّمین موجب گشته عدّه ای چنین برداشت کنند که او در مسألۀ وجوب لطف راه فیلسوفان را طی نموده و بر خلاف سایر متکلّمان عدلیّه، این مسأله را از فروع حسن و قبح عقلی نمی داند، امّا باید دانست که منظور وی از اینکه وجوب لطف را از باب جود و کرم عنوان نموده، همانند دیگر متکلّمان، همان نقض غرض می باشد. شاهد بر این مطلب عبارت خود شیخ در کتاب «النکت الإعتقادیّة» است؛ آن جا که می نویسد:

اگر گفته شود: وجوب لطف از باب حکمت چه دلیلی دارد؟

جواب آن است که: دلیل بر این وجوب، توقّف غرض مکلّف بر لطف است، پس از باب حکمت واجب می شود و آن مطلوب است.(1)


1- النکت الإعتقادیّه، ص 35.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: نبوت شناسی
برچسب‌ها: نبوت شناسی