کد قالب کانون صفات دین در قرآن

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1661
بازدید دیروز : 5606
بازدید هفته : 1661
بازدید ماه : 24350
بازدید کل : 51105
تعداد مطالب : 2939
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1403

تبیین اسلام ناب محمدی و ویژگی های آن؛ امــام خمینــی ریشــۀ اسلام نــاب محمــدی را در قــرآن و ســنت می دانــد

دوم. دین حق

یکی دیگر از صفاتی که در قرآن برای واژه دین ذکر شده است، صفت «حق» است، که ما در ادامه به بررسی آیاتی می‌پردازیم، که واژه دین همراه با این صفت به کار رفته است. قبل از وارد شدن به بحث ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که: اضافه واژه دین به واژه حق هم می‌تواند اضافه بیانیه باشد و هم می‌تواند اضافه لامیه باشد. در اضافه بیانیه مضاف از سنخ مضاف الیه است و بر این اساس «دین الحق» یعنی دینی که حق است و در اضافه لامیه مراد افاده اختصاص مضاف به مضاف الیه است، یعنی دینی که مخصوص خدا و ویژه حق است. (19)

 

موضوعات مرتبط: دین شناسی
برچسب‌ها: دین شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1403

صفات دین در قرآن

صفات دین در قرآن 

 نویسنده: محمدمهدی تقدسی

  اول. دین قیم

یکی از صفاتِ واژه‌ی دین در قرآن کریم، صفت «قیم» است. این واژه 6 بار به عنوان صفت دین به کار رفته است. لذا از منظر قرآن هم خود دین فی نفسه قیم است و هم مسلمانان موظف گشته‌اند، این دین قیم را اقامه کنند (أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ)، یا آنکه اقامه‌ی وجه کنند به سوی این دین قیم. در این بخش ابتدا به تحلیل لغوی واژه‌ی «قیم» می‌پردازیم و سپس به بررسی آیه و نیز ویژگی‌هایی که برای این دین قیم ذکر شده است، خواهیم پرداخت.

 

موضوعات مرتبط: دین شناسی
برچسب‌ها: دین شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 4 شهريور 1403

اوصاف دين در قرآن

 

يعقوب اسلاميه


دين با علم و عقل تضادي ندارد. اين اوصاف به روشني نشان مي دهد انسان بي نياز از دين نمي تواند زندگي كند. خلاصه بدون معارف وحياني ، نور الهي ، فرقان و معيارهاي ديني همه چيز در تاريكي و اغتشاش گرفتار خواهد شد.
قرآن كريم اوصاف و نام هاي خود را كه در حقيقت چيزي جز اوصاف دين نيستند، اين چنين بيان مي كند: نور، علم ، حيات ، حكمت ، حق ، بصائر، برهان ، فرقان ، بشارت ، رحمت ، ذكر، شفا، هدي ، موعظه ، بينات ، وحي ، كلام الله ، صدق ، حكم ، مهيمن ، قيم ، عزيز، كريم ، حكيم ، مجيد و مبارك.
از اين نام ها و اوصاف آشكار مي شود كه دين عين حيات ، علم ، نور، حكمت ، راستي ، حق و... است.

 

موضوعات مرتبط: دین شناسی
برچسب‌ها: دین شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 آبان 1402

اشاره:

برای ضرورت و نیاز انسان به دین آسمانی دلایل بسیاری وجود دارد که به برخی از آن ها در چند محور اشاره می شود؛ البته اصل این امور عقلی هستند که در هر بخش برخی مویدات نقلی آن را هم بیان می کنیم:

۱. ضرورت دین در حوزه رشد عقلى:

عقل براى هدایت و تأمین سعادت انسان کافى نیست، بلکه عقل جهت رشد و شناخت برخى از واقعیات، نیاز به دین دارد (۱) زیرا عقل در شناخت برخى از مسایل عاجز است. در تشخیص حق و باطل دچار مشکل مى شود. دین است که در برخى موارد زمینه هاى حکم عقل را فراهم مى نماید.(۲) آن را در تفسیر زندگى، شناخت جهان و شناخت مبدأ و معاد کمک مى کند.(۳)

موضوعات مرتبط: دین شناسی
برچسب‌ها: دین شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 آبان 1402

نقش دين در زندگى اجتماعى انسان‏

هر چند به دليل تفاوت هاى فراوانى كه اديان مختلف دارند، ارايه يك تعريف جامع از دين كار آسانى به نظر نمى رسد، برخى از جامعه شناسان با شناسايى وجوه مشترك اديان سعى كرده اند به تعريف قابل قبولى در اين زمينه دست يابند
 
نقش دین

تعريف دين

هر چند به دليل تفاوت هاى فراوانى كه اديان مختلف دارند، ارايه يك تعريف جامع از دين كار آسانى به نظر نمى رسد، برخى از جامعه شناسان با شناسايى وجوه مشترك اديان سعى كرده اند به تعريف قابل قبولى در اين زمينه دست يابند. بر اين اساس، آقاى «تايلور» دين را اعتقاد به موجودات روحانى تعريف كرده، ولى «دوركيم» آن را غير قابل قبول دانسته و دين را يك نظام يكپارچه از عقايد و اعمالى دانسته است كه به اشياء مقدس مربوط مى شوند؛ عقايد و اعمالى كه معتقدان خود را در يك اجتماع اخلاقى كه كليسا ناميده مى شود، گردآورده و متحد مى سازد.(1)
البته اين گونه تعاريف نمى توانند گوياى همه واقعيت دين باشند. علامه طباطبايى با عنايت به اسلام، دين را چنين تعريف مى كند:
دين عبارت است از مجموعه اى مركب از معارف مربوط به مبدأ و معاد و قوانين اجتماعى (عبادات و معاملات)كه از طريق وحى و نبوت اخذ مى شود.(2)
بنابراين، دين يك برنامه جامع است كه همه ابعاد وجودى انسان و گستره حيات او را در بر مى گيرد.
به طور كلى، اركان دين عبارتند از: اعتقادات، ارزش ها و احكام عملى. هر دينى داراى اين سه ساحت مى باشد، ولى به دليل ساختار برخى اديان (از جمله يهوديت و مسيحيت)، در حوزه شريعت سعه و ضيق وجود دارد.

موضوعات مرتبط: دین شناسی
برچسب‌ها: دین شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 12 آبان 1402

پرسش :
دین چیست؟ اهداف آن کدام است؟ آیا براى زندگى انسان نقش دین ضرورى است؟

پاسخ اجمالی :
دین در اصطلاح مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتى است که براى اداره امور جامعه انسانى و پرورش انسان ها می باشد. لذا هماهنگى قوانین و مقررات آن با نیاز واقعى جامعه و مناسبت آن با تحوّلات اجتماع و مطابقت آن با سرشت و سیر جوهر انسان، میزان حق بودن آن است و چون قافله انسانیت جزئى از اجزاى منسجم جهان است که به اندازه خود در آن اثر گذاشته و از آن اثر می پذیرد، از این رو؛ تنها کسى می تواند انسان را رهبرى کند که او را به خوبى بشناسد و از رابطه او با جهان آفرینش با خبر باشد و آن کس جز ذات اقدس الهى کسى نیست، از این رو؛ دین حق دینى است که عقاید، اخلاق، قوانین و مقررات آن از طرف خداوند نازل شده باشد.

موضوعات مرتبط: دین شناسی
برچسب‌ها: دین شناسی