کد قالب کانون کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 67
بازدید دیروز : 440
بازدید هفته : 507
بازدید ماه : 15783
بازدید کل : 122800
تعداد مطالب : 2941
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1403

اعتماد به نفس در بازیگری

اعتماد به نفس در بازیگری

اعتماد به نفس یکی از عوامل مهم در بازیگری است. بازیگران با اعتماد به نفس بالا می‌توانند بهترین نسخه خود را در نقش‌های مختلف اجرا کنند و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. در زیر چند نکته برای افزایش اعتماد به نفس در بازیگری آورده شده است:

  1. آموزش و تجربه: به مرور زمان و با افزایش تجربه و آموزش هنری، بازیگران به خود اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند. شرکت در کلاس‌های بازیگری، استعدادهای خود را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس را تقویت می‌کند.

 

موضوعات مرتبط: تئاتر
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1403

ابزار

 قلم نی ، مرکب،کاغذ ، قلم تراش، قطزن، قلم دان، زیر مشقی، لیقه و دوات از وسایلی هستند که می توان در پدید آوردن یک اثر هنری از آنها استفاده کرد 

 

قلم نی

قلم شوشتری: این نوع قلم برای ریز نویسی  کاربرد دارد این نوع قلم از گذشته تا کنون مشهور بوده و به هندوستان وعثمانی نیز صادر می شده.

در آثار شاعرهایی مانند قاآنی و انوری به این نوع قلم اشاره شده است. این نی در دوران معاصر توسط عباس نژادفتحی

(موزه دار) کشت شده و بعد از فراوری به فروش می رسید.

قلم دزفولی: این نوع قلم در شهر دزفول کشت می شود و از کالا های این شهر به شمار می رود. برخی خوش نویسان رنگ سیاه و سرخ را اوج پختگی قلم می دانند و بیشترین متقاضی را دارد.

رشد این گیاه به صورت طبیعی بوده و همیشه بذر را همراه خود دارد و به این معنا نیست که همیشه به صورت طبیعی رشد کند 

از ریشه این گیاه برای کشت دوباره استفاده می شودچون زمان زیادی صرف می شود تا  دانه به ریشه تبدیل شود.

 

موضوعات مرتبط: خطاطی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1403

قلم دان

 شکلی جعبه مانند دارد و عموما از جنس چوب و مقوا می باشد و معمولا برای نگه داری قلم های بخصوص به کار می رود.

  در بعضی از موارد می توان قلم تراش ، قلم های معمولی ، قطزن را در قلم دان نگه داری کرد،قلم دان دارای دو بخش (داخلی)و(روپوش قلمدان) می باشد.

 بخش داخلی  جعبه مانند بوده و غلاف را تشکیل می دهد رو پوش قلمدان(بخش بیرونی) که از مقوا یا چوب تشکیل شده و دارای نقش های زیادی است.

 در زمان ورود اسلام به ایران به طور گسترده از قلم دان در مکتب خانه ها استفاده می شد، در دوره صفویه ساخت قلمدان به اوج خود رسیده.

موضوعات مرتبط: خطاطی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 23 خرداد 1403

تحلیل فرم و ترکیب بندی در خط نستعلیق

خط نستعلیق یکی از هنرهای خوشنویسی اسلامی است و به عنوان یکی از خطوط زیبا و هنری در نگارش حروف عربی شناخته می‌شود. نستعلیق به عربی “انسجام” و “زیبایی” را نشان می‌دهد و این خط به خاطر زیبایی‌های گرافیکی، اتصالات زیبا، و استفاده از خطوط منحنی مشهور است.

تاریخچه خط نستعلیق به قرون وسطی اسلامی بازمی‌گردد. ابتدا در دورهٔ صفویه در ایران شکل گرفت و سپس به سایر نقاط اسلامی گسترش یافت. خط نستعلیق به عنوان یک خط هنری در تزئین کتب، نگاره‌ها، نقوش، و حتی در معماری مساجد به کار گرفته می‌شد.

 

موضوعات مرتبط: خطاطی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان از زیباترین نمونه‌های معماری دوره صفویان به شمار می‌آید. عمارت عالی قاپو با معماری برجسته و تزیینات قابل‌توجه از هنرمندان سرشناس ایرانی، توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. از مهم‌ترین بخش‌های کاخ عالی قاپو می‌توان به سر در ورودی کاخ، تالارهای مجلل، تالار موسیقی در بالاترین طبقه و آثار هنری برجسته در نقاط مختلف عمارت عالی قاپو اشاره کرد. پایه‌های اصلی این عمارت، بر چوب بنا شده‌اند و همین بر جذابیت معماری کاخ عالی قاپو می‌افزاید.

از جالب‌توجه‌ترین جاذبه‌ها در سفر به اصفهان، کاخ عالی قاپو است. برای آشنایی با بنای کاخ و قسمت‌های مختلف عمارت عالی قاپو با ما همراه شوید. در این مقاله به معرفی کاخ عالی قاپوی اصفهان و بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم.

 

موضوعات مرتبط: هنر شناسیمعماری
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

تاریخچه عالی قاپو

عکس قدیمی از عمارت عالی قاپو

عکس قدیمی از نمای عالی قاپو در میدان نقش جهان

قدمت عمارت عالی قاپو به حکومت صفویان در ایران باز می‌گردد، زمانی که اصفهان پایتخت فرماندهی بود. بر اساس برخی مستندات تاریخی، کاخ عالی‌ قاپو روی کاخی از عهد تیموریان احداث شد که قدمت آن به سال ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۶ هجری قمری می‌رسید.

عمارت عالی قاپو در حدود سال ۱۰۵۴ هجری قمری (بین سال‌های ۹۷۱ تا ۹۷۷ هجری شمسی) به دستور شاه عباس اول ساخته شد که از مقتدرترین پادشاهان ایران بوده است؛ البته تکمیل ظرایف و تزیینات عمارت عالی قاپو پس از مرگ شاه عباس اول صورت گرفت. شاه صفوی، سفرا و شخصیت‌های عالیقدر را در این کاخ به حضور می‌پذیرفت. ساخت کامل بنای عالی قاپو و تکمیل تزیینات داخلی این عمارت در طول پادشاهی شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین صورت گرفته است. این فاصله زمانی که مراحل ساخت بنا به‌صورت متناوب در آن جریان داشته است، نزدیک به ۱۰۰ سال طول کشیده است. پایه‌گذاری بنا بیشتر به زمان شاه عباس اول و دوم و مرمت و تزیین آن به زمان پادشاهی شاه سلطان حسین باز می‌گردد. صائب تبریزی در پایان بنای این تالار، قصیده قرایی سروده و تقدیم به شاه عباس کرده که ابیاتی از آن این‌چنین است:

 

موضوعات مرتبط: معماری
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

تصویری قدیمی از عمارت عالی قاپو

تصویری قدیمی از نمای ایوان و ورودی کاخ عالی قاپو

در نهایت ۱۸ ستون ایوان کاخ را بر پا و سقفی چوبی بر آن تعبیه کردند. راه پله‌ای بلند و باریک، دسترسی به این ایوان را میسر می‌کرد. برای سیستم آب رسانی به کاخ عالی قاپو نیز حوضی مسی در ایوان قرار دادند تا راهی برای انتقال آب به بالای کاخ باشد. بنای عالی قاپو از کامل‌ترین عمارت‌های پادشاهی در زمان خود محسوب می‌شود.

در طول تاریخ به‌دلیل جنگ‌ها و عوامل طبیعی مختلف، خسارت‌های فراوانی به عمارت عالی قاپو وارد شد. حمله افغان‌ها، جنگ‌های داخلی، انتقال پایتخت از اصفهان و بی‌توجهی پادشاهان صفوی پس از شاه عباس به این عمارت، از عوامل تخریب بعضی قسمت‌ها و آسیب به بنای کاخ عالی قاپو بوده‌اند.

 

موضوعات مرتبط: معماری
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

ورودی کاخ عالی قاپو

نمای ورودی عمارت عالی قاپو

منبع عکس: ایرنا

ورودی کاخ عالی قاپو در میدان نقش جهان به‌دلیل کاربری آن در گذشته، اهمیت بالایی داشته است. این ورودی در گذشته محل رفت و آمد و محور اتصال میان باغ نقش جهان و مجموعه و عمارت‌هایی مانند دولت خانه، رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سر پوشیده، کاخ چهل ستون و دیگر ساختمان‌ها و کاخ‌های اداری بود و از این ورودی با عنوان «دروازه دولتخانه» یاد می‌شد.

ورودی کاخ عالی قاپو در گذشته محل ارتباط باغ نقش جهان با عمارت‌های مختلف بوده است و از آن با عنوان «دروازه دولتخانه» یاد می‌شد.

بنا بر بعضی روایت‌های تاریخی، شاه عباس اول پس از پیشکش در نقره‌ای به بارگاه امام علی (ع) در شهر نجف، درب قبلی بارگاه امام علی (ع) را به اصفهان آورد و در ورودی عمارت عالی قاپو نصب کرد. به همین دلیل تا به امروز نیز ورودی این عمارت جایگاه ویژه‌ای میان مردم دارد.

 

موضوعات مرتبط: معماری
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

تذهیب چیست؟

تذهیب چیست؟

تذهیب از معروف‌ترین رشته‌های هنری در ایران است که در طول سالیان طولانی برای تزیین بناها، کتاب‌ها، آثار هنری و ظروف مختلف از آن استفاده کرده‌اند. ظرافت این هنر سبب محبوبیت آن در عرصه‌های مختلف صنعتی مانند چاپ و بسته‌بندی نیز شده است. برخی هنرمندان، تذهیب را زیرمجموعه‌ای از نگارگری ایرانی می‌دانند؛ اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد این هنر، آن را در طول زمان به رشته‌ای مستقل تبدیل کرده‌ است. 

ایران در طول تاریخ پر فرازونشیب خود، هنرمندان بزرگی به جهان عرضه کرده است. بسیاری از آثار هنری و صنایع دستی ایران میراث این هنرمندان هستند. چنانچه به آشنایی با هنرهای اصیل ایرانی علاقه دارید، در این مقاله با ما همراه شوید. در ادامه ما به معرفی هنر تذهیب، کاربردها و مکتب‌های آن و تفاوت تذهیب و نگارگری می‌پردازیم.

 

موضوعات مرتبط: هنر تجسمی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

معنی تذهیب

تذهیب کلمه‌ای عربی از ریشه «ذهب» (به معنی طلا) است که معنی زراندود کردن یا طلاکاری می‌دهد. این هنر را به‌عنوان شاخه‌ای از هنر نگارگری می‌شناسند و طراحی، رنگ‌آمیزی و طلاکاری پایه‌های اصلی خلق آن به شمار می‌روند. به هنرمندانی که در این رشته فعالیت می‌کنند «مذهّب» می‌گویند. به مرور زمان و در طول تاریخ تغییرات بسیاری در ساختار آثار هنرمندان تذهیب به وجود آمده است؛ اما هم‌چنان استفاده از خطوط زرین با طراحی خطوط سیاه از مهم‌ترین مشخصه‌های این هنر است.

انواع تذهیب

تذهیب با خطوط اسلیمی در زمینه آبی

 

موضوعات مرتبط: هنر تجسمی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

نمونه ای از تذهیب حاشیه

منبع عکس: سایت پینترست، عکاس نامشخص

شاخه‌های مختلف تذهیب در صنعت چاپ و بسته‌بندی نیز کاربرد بالایی دارند. کارت پستال‌‌ها و انواع لوح تقدیر نمونه‌هایی از کاربرد تذهیب در صنعت چاپ هستند. در بازار نیز مغازه‌های مختلفی از تولیدات آثار مذهبان فعالیت می‌کنند. امروزه در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و مدارس کار و دانش، رشته‌های تحصیلی برای آموزش شاخه‌های مختلف تذهیب وجود دارند. دانش‌آموزان بسیاری با تحصیل در این رشته‌ها در بخش‌های مختلف بازار مشغول به کار می‌شوند.

 

موضوعات مرتبط: هنر تجسمی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 22 خرداد 1403

مکتب های تذهیب

تذهیب ختایی با طلا و زمینه فیروزه ای

منبع عکس: سایت iran cultura، عکاس نامشخص

هنر تذهیب مکتب‌های مختلفی دارد که بر اساس دوره‌های تاریخی تقسیم‌بندی می‌شوند. در واقع سبک و شیوه طراحی آثار مذهبان دوره‌های مختلف تاریخی، سبب تغییر در آثار هنری آن‌ها شده است. هرکدام از مکتب‌های تذهیب را به نام سلسله تاریخی زمان آن نام‌گذاری کرده‌اند و هرکدام از این مکتب‌ها نیز زیرشاخه‌های متنوعی دارند.

مکتب های تذهیب بیانگر روحیات و ویژگی‌های حکومت‌ها و هنرمندان در دوره‌های تاریخی هستند. برای نمونه می‌توان از آثار هنری قرن چهارم هجری قمری با ویژگی سادگی یاد کرد یا آثار مربوط به قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری انسجام بیشتری دارند. در سده‌های هفت و هشت هجری قمری تجمل و شکوه بیشتری در آثار هنری مذهبان به چشم می‌خورد و این هنر در دو سده پس از آن، یعنی سده‌های ۹ و ۱۰ هجری قمری رو به‌سادگی و ظرافت و در عین حال شکوه بیشتر رفته است.

تشخیص مکتب‌های مختلف تذهیب و همین طور شاخه‌های زیرمجموعه آن‌ها از روی تفاوت در طراحی‌ها، رنگ‌ها، شکل نقشه‌ها و چیدمان خطوط صورت می‌گیرد. به‌طور مثال، در شاخه بخارا در مکتب سلجوقی استفاده از رنگ‌های تیره و پررنگ متداول بوده است. مکتب های تذهیب به شرح زیر هستند.

 

موضوعات مرتبط: هنر تجسمی
برچسب‌ها: هنر شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

سیاست با عدالت

امام على عليه السلام :

العَدلُ أساسٌ بِه قِوامُ العالَمِ
عدالت، شالوده اى است كه جهان بر آن استوار است.

( مطالب السؤول : ۶۱ )

امام على عليه السلام :

العَدلُ أقوى أساسٍ
عدالت، محكمترين بنياد است.

( غرر الحكم : ۸۶۳ )

 

موضوعات مرتبط: عدل شناسی
برچسب‌ها: عدل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

عدالت برترين سياست است

امام صادق عليه السلام :

العَدلُ أحلى مِنَ الشَّهدِ، و أليَنُ مِنَ الزُّبدِ، و أطيَبُ ريحا مِنَ المِسكِ .
عدالت از عسل شيرين تر، از خامه نرمتر و از مشك خوش بوتر است.

(الكافي : ۲/۱۴۷/۱۵ )

 

موضوعات مرتبط: عدل شناسی
برچسب‌ها: عدل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

گشایش با عدل و عدالت-img

عدالت، فضيلت انسان است

امام على عليه السلام :

 في العَدلِ الاقتِداءُ بِسُنَّةِ اللّه ِ و ثَباتُ الدُّوَلِ
 در عدالت، اقتدا كردن به سنّت خدا و پايدارى دولتهاست.

( غرر الحكم : ۶۴۹۶ )

 

موضوعات مرتبط: عدل شناسی
برچسب‌ها: عدل شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

متاسفانه در مورد موسیقی مسئولین فرهنگی کشور خوب عمل نکرده‌اند به طوری که اکثر مردم خیال می‌کنند موسیقی حرام فقط موسیقی رپ و صداهای برخواسته شده از آلات موسیقی جدید مانند سنتور، ارگ و … است در حالی که اصلاً چنین نیست و اتفاقاً احادیث موجود که دلالت بر حرمت و ممنوعیت موسیقی دارند همگی درباره همان موسیقی و آلات سنتی، مثل تار و طنبور و دف و… است چون اساساً بسیار یاز آالات موسیقی موجود آن زمان هنوز اختراع نشده بودند.

 پرسش: حکم موسیقی سنّتی و غیر سنّتی چیست؟

پاسخ: آهنگ‌هایی که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام است و غیر آن اشکالی ندارد.

منبع: استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

امام صادق (علیه السّلام):

خانه‌ای که در آن غناء و ساز و آواز نواخته شود، از مصیبت‌ها و بلاهای دردناک در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌گردد و فرشتگان به آن خانه وارد نمی‌شوند.

بیتُ الغناء بیتٌ لا تُؤمَنُ فیه الفجیعهُ و لا تُجابُ فیه الدَّعوهُ و لا تَدخلُه الملائکه.

دعائم الاسلام، ج ۲، ص280

 

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 21 خرداد 1403

یقیناً کسی که خودش را از خوشی‌هایی که معبودش ممنوع کرده حفظ کند به خوشی‌های بزرگتر و پایدارتری خواهد رسید.

از این جمله است موسیقی و ترانه حرام که اگر کسی خودش را از آن حفظ کند به لذت بسیار بالاتری خواهد رسید.

امام رضا علیه‌السلام:

کسی که خود را از ترانه، پاکیزه و دور نگه دارد در عوض آن در بهشت درختی است که خداوند به باد فرمان می‌دهد که آن درخت را به حرکت درآورد و از آن درخت صدایی دل‌نواز به گوش می‌رسد که هرگز مانند آن را نشنیده است، اما کسی که در دنیا خود را از غناء، پاکیزه و دور نگه ندارد آن صدا را نمی‌شنود.
قال ابوالحسن (علیه السّلام): مَن نزَّهَ نفسَه عن الغناء فاِنَّ فی الجنهِ شجرهً یأمرُ اللهُ عزّوجلّ الریاحَ اَنْ تحرّک‌ها فَیسمعُ لها صوتاً ام یَسمعْ بمثله و مَن لم یتنزَّه عنه لم یَسمعْه.
جامع الاحادیث الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۷

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 20 خرداد 1403

سریال کلید اسرار - عکس برنامه موبایلی اندروید

کلید اسرار قسمت4

موضوعات مرتبط: عالم پس از مرگ
برچسب‌ها: معاد شناسی
نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1403

- دانلود رایگان کتاب آن سوی مرگ صوتی + شرح و بررسی حجت الاسلام امینی خواه

کتاب آن سوی مرگ | جلسه پنجم


دختری که به کما میرود و جسم خودش را میبیند و ... (ادامه)

مرور و بررسی کتاب آن سوی مرگ
روایت کسانی که مرده اند، و زندگی پس از مرگ را دیده اند و سپس زنده شده اند!!

توسط حجت الاسلام امینی خواه

جلسه پنجم

 

 

موضوعات مرتبط: معاد شناسی
برچسب‌ها: معاد شناسی